Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w odpowied... - Interpretacja - D-2/415/33/2006

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.10.2006, sygn. D-2/415/33/2006, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w odpowiedzi na wniosek z dnia 21 lipca 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie naliczania podatku dochodowego od wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i o dzieło przy realizacji Projektu "....." współfinansowanego ze środków budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego, postanawiam:
- podzielić stanowisko Strony w zakresie opodatkowania 25 % wynagrodzeń finansowanych z budżetu państwa,
- nie podzielić stanowiska Strony w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania pozostałych 75 % wynagrodzeń.

Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 21 lipca 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie naliczania podatku od wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i o dzieło, a współfinansowanych w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25 % z budżetu państwa informuję, że przedmiotowe wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu w całości.

Na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i analizy przedłożonych dokumentów w postaci:
- umowy nr o dofinansowanie Projektu "..."
- wyciągów bankowych z konta Strony dokumentujących przelewy środków pieniężnych z Samorządu Województwa, stanowiących środki finansowe z budżetu państwa oraz prefinansowanie Europejskiego Funduszu Społecznego,
stwierdziłem, że koordynacją Projektu i nadzorem nad jego płynnością finansową zajmuje się Instytucja Wdrażająca, finansując na warunkach określonych umową, wydatki Beneficjenta. Środki pieniężne przekazywane są transzami na rachunek Strony, zgodnie z harmonogramem realizacji umowy. W ramach zawartej umowy Strona realizuje Projekt ze środków finansowych pochodzących w 25 % z budżetu państwa i w 75 % ze środków zabezpieczanych przez Instytucję Wdrażającą (pożyczanych) na jego prefinansowanie a następnie refundowanych przez Europejski Fundusz Społeczny. Środki mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z realizacją Projektu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji zaniechano poboru podatku.

W związku z faktem, że katalog w/w zwolnień nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę czy o dzieło finansowanych z budżetu państwa (25 %) - dochody te podlegają opodatkowaniu, z czym Strona zgadza się w zaprezentowanym we wniosku stanowisku.

Odmienne stanowisko zajmuje natomiast Strona w zakresie opodatkowania wynagrodzeń w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75 % ) - zdaniem Strony winny one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w trybie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołany art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz przedstawionego i popartego załączonymi dokumentami stanu faktycznego stwierdzam brak przesłanek do zastosowania zwolnienia tych środków z opodatkowania.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004 - 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Środki pochodzące z funduszy strukturalnych przeznaczane są zarówno na:
1) finansowanie beneficjentów ostatecznych tej pomocy (osoby fizyczne, osoby prawne, instytucje użyteczności publicznej), do których kierowane są środki pomocowe w ramach programów:
- inwestycyjnych,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym (szkolenia, praktyki zawodowe, usługi doradcze, informacja zawodowa, pomoc stypendialna dla młodzieży, subsydiowanie zatrudnienia, itp.)
2) jak i na wynagrodzenia osób zatrudnionych (na podstawie stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych) przy realizacji tych programów.

Przedmiotowa część wynagrodzeń (75 %) prefinansowana jest przez Instytucję Wdrażającą z pożyczonych środków pieniężnych, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. A zatem - przychody ze stosunku pracy a także przychody uzyskane w wyniku zawartych umów cywilnoprawnych przez osoby zatrudnione w ramach realizacji Projektu, finansowane są wyłącznie ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Środki finansowe przyznane przez Europejski Fundusz Społeczny na realizację Projektu, w tym także na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, stanowią jedynie refundację wcześniej poniesionych wydatków. W związku z powyższym środki te nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy a jedynie takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując - od całości wypłacanych przychodów ze stosunku pracy i zawartych umów cywilnoprawnych, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek na zasadach określonych odpowiednio w art. 32 i 41 ust. 1 wymienionej ustawy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W związku z tym postanawiam jak w sentencji.

Informuję, że w myśl art. 14 a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie