
Temat interpretacji
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 31.05.2004 r. (data wpływu do MUS 28.06.2004) , uzupełnione w dniu 07.07.2004 r. o opłatę skarbową (data wpływu do MUS 09.07.2004), w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia:
Zapytanie Podatnika dotyczy zaliczenia bądź nie zaliczenia do kosztów remontu tzw. funduszu termomodernizacyjnego (uznania go jako części funduszu remontowego, co wg członków spółdzielni umożliwiałoby dokonywanie odliczeń wpłat na ww. fundusz od podstawy opodatkowania ich dochodów podatkiem od osób fizycznych).
Według interpretacji Zarządu Spółdzielni, opartej na opiniach prawnych, modernizacja elewacji budynku poprzez docieplenie ścian stanowi nie ich naprawę czy przywrócenie do stanu pierwotnego lecz wprowadzenie nowego rozwiązania w zakresie izolacji termicznej budynku. W ocenie Zarządu również wymianę węzłów cieplnych na nowocześniejsze, w celu zwiększenia efektywności instalacji c.o., należy zakwalifikować jako modernizację (wydatki na ten cel również obciążają fundusz termomodernizacyjny).
Podstawę prawną oraz źródła tworzenia funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowych stanowią i określają następujące przepisy:
1/ art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z
2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), nakładający na spółdzielnie mieszkaniowe obowiązek tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych - odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
2/ art. 12 ust. 3 zobowiązujący spółdzielnie mieszkaniowe do uzupełnienia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych z wpłat dokonywanych przez członków spółdzielni, z którymi spółdzielnia zawarła umowę przeniesienia własności lokali.
Wielkość odpisów na fundusz remontowy i sposób regulowania odpłatności z tego tytułu ustala określony w statucie organ statutowy spółdzielni, którym z reguły jest rada nadzorcza. Ustalona przez uprawniony organ statutowy odpłatność powinna być odprowadzana na wyodrębniony rachunek bankowy środków funduszu remontowego.
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy
zmniejsza się, jeżeli podatnik poniósł wydatki w roku podatkowym na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłatyna wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Wydatki, o których mowa w powyższym przepisie stanowią zamknięty katalog wydatków mieszkaniowych.
Z pisma wynika, że Podatnik wykonuje prace termomodernizacyjne (ścian zewnętrznych oraz stropodachów), które zwiększają wartość księgową poszczególnych budynków będących w administracji Podatnika.
Przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie zabraniają tworzenia funduszu termomodernizacyjnego, regulują jednakże pojęcie modernizacji. Zgodnie z art. 6 ust. 5 ww. ustawy za modernizację uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku lub lokalu, przez co zwiększa się wartość użytkowa budynku lub lokalu.
Ponieważ wpłaty do spółdzielni mieszkaniowej na termomodernizację budynku nie zostały wymienione w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem nie mogą być objęte ulgą podatkową.
