Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 i ust 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 20... - Interpretacja - PD.423/04/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.01.2004, sygn. PD.423/04/04, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 i ust 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku (tekst jedn. Dz.U. z 2000r, Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), podatek dochodowy od osób fizycznych zmniejsza się o 19% kwoty dokonanych wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Stosownie do przepisu art. 27a ust. 6 pkt 1 cytowanej ustawy, wysokość wydatków poniesionych przez podatnika w roku podatkowym z tytułu ww. wpłat ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty.

Należy zauważyć, że użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty" jest pojęciem szerokim. Zatem za dowód wpłaty na przedmiotowy fundusz należy uznać zarowno przelew bankowy, przekaz pocztowy jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej. W celu dowodowym wystarczającym będzie również posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty w kasie, dokumentu zawierającego wyszczególnione składniki czynszu z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego.

Zgodnie z wolą ustawodawcy podstawą do dokonania przedmiotowego odliczenia jest bowiem wyłącznie dowód dokonania wpłaty ze wskazaniem, iż wpłata dotyczy wyodrębnionego funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej. Jeżeli zatem wystawiony przez Spółdzielnię Mieszkaniową dowód wpłaty wyszczególnia konkretną kwotę wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy - to należy uznać, iż dokument taki uprawnia podatnika do dokonania odliczenia od podatku.

Lubelski Urząd Skarbowy