W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 27.02.2004 r. uzupełnione następnie pismem z dnia 10.03.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku działając ... - Interpretacja - PD-415/10/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 26.03.2004, sygn. PD-415/10/04, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 27.02.2004 r. uzupełnione następnie pismem z dnia 10.03.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) - udziela informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W skierowanym do tut. organu piśmie Jednostka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego odnośnie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych odszkodowania przysługującego pracownikowi na podstawie art. 55 § 1 Kodeksu Pracy w związku z ciężkim naruszeniem przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika tj. nie wypłacanie wynagrodzeń.
W myśl art. 94 pkt 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. Nr 21 z 1998 r. poz. 94 ze zm.) jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzeń pracownikowi .

Zgodnie z art. 55 § 1 ww. ustawy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika ; w takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres dwóch tygodni.

    Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
  1. określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  2. odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
  3. odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
  4. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  6. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane na zasadach, o których mowa w art. 27 ust. 1,
  7. odszkodowań wynikających z zawartych umów i ugód.

Przepis powyższy precyzujący, które rodzaje otrzymanych odszkodowań podlegają opodatkowaniu stanowi katalog zamknięty, tym samym niedopuszczalne jest dokonanie jego interpretacji rozszerzającej.

W przypadku rozwiązania umowy o pracę w oparciu o przepis art. 55 § 1 Kodeksu pracy nie występuje pojęcie okresu wypowiedzenia. § 2 tegoż artykułu wręcz określa, że rozwiązanie umowy o pracę następuje bez wypowiedzenia poprzez złożenie przez pracownika pisemnego oświadczenia z podaniem przyczyny.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stwierdza, że w przypadku opisanym przez Jednostkę w zapytaniu mamy do czynienia z odszkodowaniem wypłacanym w związku z rozwiązaniem umowy o pracę bez okresu wypowiedzenia, którego wysokość i zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnej ustawy tj. Kodeksu pracy. Odszkodowania będące przedmiotem sprawy nie zostały wskazane przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. a-g jako podlegające opodatkowaniu, tym samym należy uznać, że w obowiązującym stanie prawnym, są one wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Prudniku