W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatko... - Interpretacja - US.26-PD-415/43/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.06.2004, sygn. US.26-PD-415/43/04, Urząd Skarbowy w Siedlcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Na podstawie art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ze złożonych przez Urząd Miasta wyjaśnień wynika, że postępowanie z osobami mającymi zobowiązania w stosunku do Miasta Siedlce rozpoczynałoby się od wniosku dłużnika o umożliwienie odpracowania zaległości, w szczególności z tytułu opłat mieszkaniowych. Następnie podejmowana byłaby decyzja o umożliwieniu odpracowania zaległości danej osoby i wyznaczony byłby zakres i rodzaj prac oraz stawka roboczogodziny dla potrzeb wyliczenia kwoty kompensaty długu. Na okoliczność odpracowania nie byłyby zawierane umowy pisemne, a jedynie jako umowa byłaby traktowana decyzja Prezydenta Miasta na podaniu skierowanym przez dłużnika o umożliwieniu odpracowania istniejącego długu. Po wykonaniu odpracowania długu następowałoby zwolnienie z długu na zasadzie kompensaty kwoty odpracowanej z ekwiwalentną kwotą ciążącego na danej osobie długu. Za podstawę takiego postępowania Urząd Miasta przyjął art. 506 Kodeksu cywilnego.

Art. 506 § 1 Kodeksu stanowi - jeżeli w celu umorzenia zobowiązania dłużnik zobowiązuje się za zgodą wierzyciela spełnić inne świadczenie albo nawet to samo świadczenie, lecz z innej podstawy prawnej, zobowiązanie dotychczasowe wygasa (odnowienie).

Odnowienie to umowa, której celem jest umorzenie dotychczasowego stosunku prawnego na skutek powołania w to miejsce nowego zobowiązania. Odnowienie może polegać na zmianie świadczenia albo podstawy prawnej, na jakiej dłużnik ma je spełnić; w istocie zmiana taka nie prowadzi do wykonania poprzednio istniejącego zobowiązania, ale do jego przekształcenia w nowe.

Wobec powyższego, w ocenie tutejszego organu pomiędzy stronami co do istoty sprawy będzie istniało porozumienie aczkolwiek bez formy pisemnej. Określenie zakresu i rodzaju prac stawki godzinowej oraz zgoda na świadczenie pracy wskazują, iż będzie to umowa na świadczenie czynności w ramach umowy zlecenia.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Umowa zlecenie jest umową nazwaną, której celem jest uregulowanie świadczenia usług w postaci wykonania czynności prawnej na rzecz innej osoby (art. 734-751 Kc). Treścią umowy zlecenia jest zobowiązanie się przyjmującego zlecenie do dokonania określonej czynności prawnej na rzecz dającego zlecenie, co - w braku odmiennej umowy - obejmuje umocowanie do wykonania tej czynności w imieniu dającego zlecenie.

Zgodnie z art. 750 Kc, do umów o świadczenie usług (w tym innych niż dokonanie czynności prawnej), które nie są uregulowane odrębnymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Jest to umowa zobowiązująca, konsensualna, odpłatna lub nieodpłatna, stosunek oparty jest na zaufaniu stron, a tradycyjnie uznaje się zlecenie za modelowe źródło stosunków starannego działania.

Prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia jest natomiast pozaumownym źródłem stosunków zobowiązaniowych; w szczególności nie wiąże się bezpośrednio z zawarciem umowy zlecenia (art.752-757 Kc). Podstawą powstania takiego zobowiązania jest dobrowolne prowadzenie cudzych spraw bez tytułu prawnego (mogą to być dokonane w cudzym interesie czynności prawne oraz czynności faktyczne). Stronami są: prowadzący cudzą sprawę oraz podmiot, na rzecz którego podjęto się takiego działania. Zasadniczym obowiązkiem prowadzącego cudzą sprawę jest takie jej prowadzenie, aby wiązało się to z korzyścią reprezentowanej osoby oraz zgadzało się z prawdopodobną wolą drugiej strony.

W związku z powyższym w opisanej sytuacji powstanie obowiązek podatkowy po stronie dłużnika taki jak w przypadku umowy zlecenia, zaś Urząd Miasta jako płatnik obowiązany jest pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego zaliczki na podatek oraz sporządzić informacje o wysokości dochodu podatnika wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Siedlcach