
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
I. Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( j. t Dz. U z 2005 r Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rudzie Śląskiej stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej - przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2005 r, który wpłynął w dniu 16.02.2005 r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczania do przychodów z działalności gospodarczej odsetek otrzymanych od kontrahentów z tytułu zapłat w transakcjach handlowych dokonanych po określonym w umowie terminie płatności jest prawidłowe.
II. Wniosek zawierał również pytanie związane z treścią art. 6 ust. 1 i art. 7 ustawy z 12.06.2003 r o terminach zapłat w transakcjach handlowych, w kontekście "automatycznego" dzielenia zapłaty na część odsetkową i część pokrywającą należność główną.
Podkreślono również, iż zadane pytania dotyczą sytuacji, w których zawarto umowy z kontrahentami przewidujące dłuższe niż 30 dni terminy płatności, płatność dokonywana jest po terminie określonym w umowie bądź fakturze i żadna ze stron nie wystawia not odsetkowych.
W tej części Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rudzie Śląskiej wniosku nie uwzględnia.
UZASADNIENIE
Ad. I. W dniu 16.02.2005r do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rudzie Śląskiej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 04.03.2005 r organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 11.04.2005 r (data wpływu).
Jak stanowi art. 14a par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a par. 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny, którego dotyczy zapytanie przedstawia się następująco: czy w przypadku otrzymania zapłaty po terminie i dokonania podziału otrzymanej kwoty proporcjonalnie na należność główną i na odsetki skutkuje to powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych u wierzyciela i kosztów uzyskania przychodu u dłużnika.
Zdaniem wnioskodawcy przyjęcie, iż wierzyciel otrzymał odsetki (bo tak rozliczył otrzymaną zapłatę) skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych u wierzyciela i kosztów uzyskania przychodu u dłużnika.
Odpowiadając na zapytanie informuję, że stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności. Z powyższych przepisów wynika, że dopiero sam fakt otrzymania odsetek będzie u podatnika wywoływał skutki podatkowe tj. otrzymane odsetki stanowić będą przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast rezygnacja podatnika z ubiegania się o odsetki od swoich należności nie wywiera skutków podatkowych.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Zapłata odsetek wywołuje skutki podatkowe tj. są kosztem uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 14a par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku oraz w dniu wydania postanowienia
Zgodnie z art. 14b par. 1 i par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Ad. II. Wobec zapytania podatnika o zakres stosowania art. 6 ust. 1, art. 7 oraz art. 9 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r o terminach zapłat w transakcjach handlowych (Dz. U Nr 139, poz. 1323 z późn. zm.) wyjaśniam, że jak stanowi art. 14a par. 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z treści artykułu 3 pkt. 2 powołanej na wstępie ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
Przepisy zawarte w ustawie z dnia 12 czerwca 2003r o terminach zapłat w transakcjach handlowych nie są przepisami prawa podatkowego, a zatem złożony wniosek nie może być uwzględniony. Żądanie strony wykracza bowiem poza ustawowe uprawnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego co do interpretacji przepisów prawa.
POUCZENIE Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
