W odpowiedzi na wniosek z dnia 15.01.2004 r. (wpłynął 20.01.2004.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesien... - Interpretacja - US72/ROP1/423-67/04/MP

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.03.2004, sygn. US72/ROP1/423-67/04/MP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na wniosek z dnia 15.01.2004 r. (wpłynął 20.01.2004.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do podatkowego traktowania kosztów sprzedaży promocyjnej, uzupełniony w dniu 09.02.2004 r., Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, działając w trybie art. 14a. § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

Jak wynika z pisma, Podatnik zamierza rozpocząć akcję promocyjną pn. ŁOWCY NAGRÓD, polegającą na wydawaniu nagród rzeczowych Klientom-właścicielom sklepów detalicznych lub detalicznych sieci handlowych w zamian za utrzymanie zakupów na określonym poziomie. Ponadto klient, który osiągnie najwyższy miesięczny procentowy wzrost zakupów w odniesieniu do swoich średniomiesięcznych zakupów otrzyma nagrodę główną w postaci kwoty pieniężnej równej cenie samochodu osobowego określonej marki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 19 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone poniesione wydatki pozostające w związku z przychodami w taki sposób, że mają lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów oraz nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z pisma Podatnika wynika, że wydatki związane z planowaną akcją promocyjną mogą przyczynić się do wzrostu przychodów Spółki. Tego rodzaju wydatki nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy. Do powyższej sytuacji nie ma zastosowania ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Jak słusznie zauważa Podatnik, opisane działania nie mieszczą się bowiem w zakresie pojęcia "reklama".

Zatem wydatki poniesione przez Spółkę z tytułu ufundowania zarówno rzeczowych, jak i pieniężnych nagród w ramach akcji ŁOWCY NAGRÓD mogą stanowić

w całości koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż stanowią element działań promocyjnych przyczyniających się do zwiększenia sprzedaży.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie