POSTANOWIENIE - Interpretacja - WP/415-066/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. WP/415-066/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 06.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie czy wynagrodzenia pracowników realizujących program finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które refinansowane są ze środków unijnych korzystają ze zwolnienia na mocy 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

pismem z dnia 06.04.2005 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, płatnik realizuje program refinansowany ze środków bezzwrotnej pomocy Funduszy Unii Europejskiej, głównie z Europejskiego

Funduszu Społecznego oraz bezzwrotnej pomocy rządów niektórych państw europejskich. Projekty te zarządzane są przez instytucje wdrażające np. Wojewódzki Urząd Pracy, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości itp.

Projekty jakie płatnik realizuje związane są z prowadzeniem szkoleń oraz w ograniczonym zakresie działań towarzyszących np. prowadzenie punktów konsultacyjno-doradczych dla bezdomnych.

Na realizację poszczególnych projektów zawierane są umowy finansowe z jednostkami wdrażającymi, określające zadania, sposób finansowania i czas trwania projektu.

Pracownicy etatowi Towarzystwa dodatkowo na czas trwania projektów, na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło ? wykonują określone czynności związane z realizacją projektu, finansowanego ze środków Unii Europejskiej i rządów obcych państw.

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy wynagrodzenia pracowników Towarzystwa, którzy w ramach zawartych umów zlecenia i umów o dzieło realizują program finansowany ze środków pomocowych korzystają ze zwolnienia na mocy 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku.

Płatnik uważa, że wynagrodzenia pracowników realizujących program finansowany ze środków pomocowych korzystają ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku.

Zgodnie z treścią art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wśród dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego, są nimi:

  • uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy;
  • przyznanych na podstawie określonych przepisami deklaracji lub umów;
  • wypłacanych na podstawie umowy o pracę osobom fizycznym bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z tych środków.

Zwrócić uwagę należy także, iż zgodnie z treścią art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zwolnił z opodatkowania dochody uzyskane przez podatników również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zatem zwolnienie ma zastosowanie także w sytuacji, gdy środki pomocowe trafiają do adresata pomocy za pośrednictwem upoważnionego podmiotu.

W obowiązującym zatem stanie prawnym wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatników, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii

Europejskiej i z programów NATO, jak również dochody otrzymywane przez podatników, którzy bezpośrednio realizują cel programu finansowego ze środków pomocy bezzwrotnej. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Beneficjentem pomocy zagranicznej mogą być zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Zawsze jednak w praktyce przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia lub umów o dzieło zawartych z beneficjentem pomocy.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika więc, że ze zwolnienia korzysta nie tylko osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej, ale także ta, która otrzymała je za pośrednictwem instytucji uprawnionej do ich rozdzielania. Warunkiem zwolnienia jest, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Oznacza to, że bez potrącenia podatku (zaliczki na podatek) otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy czy osoby zaangażowane na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy, tzn. osoby działające przy realizacji tych prac we własnym imieniu i na własny rachunek, natomiast obejmuje ono należności wypłacone pracownikom adresata pomocy oraz zleceniobiorcą bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Programy pomocowe zazwyczaj mogą być źródłem jedynie współfinansowania konkretnych inwestycji. Zazwyczaj konieczne jest jeszcze finansowanie inwestycji z innych źródeł. Ze względów dowodowych, wskazane jest odrębne rozliczanie księgowe wydatków finansowanych ze środków pomocowych.

Zwolnione od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od międzynarodowych instytucji finansowych, organizacji międzynarodowych lub rządów obcych państw. Konieczne jest jednak ustalenie, w jakiej części środki te są przeznaczone na wynagrodzenia pracowników, a w jakiej wynagrodzenie finansowane jest z innych źródeł niż środki pomocowe (wyrok NSA z dnia 18 października 2002 r. , sygn. Akt SA.Bk1819/01, niepublikowany).

Programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź inne jednostki organizacyjne. Jest oczywiste, że choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z tą osobą prawną. Ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

W przypadku, gdy beneficjent pomocy zawrze umowę z konkretną osobą na realizację określonego zadania rozliczając te osoby za dostarczony produkt (zrealizowane zadania) i płacąc określoną w umowie kwotę, dochody otrzymywane przez tą osobę wolne są od podatku, pod warunkiem, że czynności wykonywane w ramach programu mają charakter merytoryczny, a nie pomocniczy (administracja, tłumaczenia itp.).

Mając na uwadze powołane w/w przepisy jednoznacznie wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest wyłącznie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków pomocowych. Zatem wynagrodzenia wypłacone pracownikom zatrudnionym na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło realizujący program ze środków bezzwrotnej pomocy, którzy wykonują w ramach tego programu czynności o charakterze merytorycznym zwolnione są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a), lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku. Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym ze zwolnienia tego nie korzystają.

W sytuacji, jednak gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy , a następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych i sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym.

W przypadku faktycznego refinansowania ze środków pomocowych wynagrodzeń, od których pobrano podatek a w świetle wyżej przedstawionego stanu prawnego wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatnik może wystąpić do właściwego organu podatkowego o stwierdzenie nadpłaty. Natomiast pełna dokumentacja dotycząca źródeł finansowania danego programu i jego celu powinna znajdować się u płatnika ? beneficjenta pomocy.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku