
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa /j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05-04-2005r - uzupełnionego w dniu 20-04-2005r - xxx o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia ulgi remontowo-modernizacyjnej
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 14-03-2005r. podatnik podpisał z deweloperem przedwstępną umowę na zakup lokalu mieszkalnego wpłacając I ratę w wysokości 9.700,00 zł. Pozostałe płatności będą regulowane w kolejnych ratach w wysokości 19.200,00 zł z częstotliwością co półtora miesiąca. Przeniesienie prawa własności w formie aktu notarialnego przewidziane jest w terminie ostatecznym do dnia 31-12-2005r.
Wydatki poniesione w 2005 roku na wykończenie lokalu mieszkalnego podatnik chciałby odliczyć w ramach ulgi na remont i modernizację.
Podatnik uważa, że spisana umowa i dokonana zapłata jak również płatności kolejnych rat stanowią tytuł prawny do nowo budowanego lokalu mieszkalnego.
Zdaniem podatnika faktury potwierdzające poniesienie wydatków powinny być wystawione na adres kupowanego lokalu mieszkalnego, który będzie zasiedlony do końca roku.
Z dniem 01-01-2002r w związku ze zmianą art. 27 a ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zmian./, wprowadzoną przez art. 1 ust 1 pkt 6 ustawy z dnia 21-11-2001r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne /Dz. U. Nr 134, poz. 1509/ została zniesiona tzw. duża ulga budowlana, określona w art. 27 a ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 26-07-1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31-12-2001r obejmująca m. in. wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu.
Jednak zgodnie z obowiązującym obecnie stanem prawnym, w myśl postanowień art. 27 a ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r, Nr 14, poz.176 z późn. zmian./ podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27 b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
W myśl art. 27 a ust 3 pkt 2 w/wym ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003r - w przypadku, o którym mowa w ust 1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:
- 3% kwoty, o której mowa w ust 2, z zastrzeżeniem ust 2 a , obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej /w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5.670,00 zł/
- 2,5% kwoty, o której mowa w ust 2, z zastrzeżeniem ust 2 a , obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych /w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4.725,00 zł/
z tym, że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a i b, łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a.
Stosownie do treści art. 27 a ust 5 ustawy zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust 3 pkt 2 i w ust 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu /minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567,00 zł/.
Ponadto przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli:
mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r, opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 /art 27 a ust 17 ustawy/
zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty /art. 27 a ust 6 pkt 1 ustawy/
nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie
zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu /art. 27 a ust 7 pkt 1 ustawy/
dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej /art. 27 a ust 1 pkt 2 ustawy/.
O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art 27 a ust 3 pkt 2, ust 4, ust 5, ust 10 oraz ust 15 ustawy z dnia 26-07-1991r.
Ustawodawca nie uzależnił prawa do powyższej ulgi od innych niż wyżej wymienione warunki. Oznacza to, że poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku zajmowanym przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki.
Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego /odpowiednio lokalu mieszkalnego/ obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w lokalu /budynku/.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują pojęcia tytułu prawnego to jednak uprawnienie osoby do zajmowania danego lokalu musi być określone na podstawie stosownych przepisów prawnych.
Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się m. in. -
- akt własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
- umowę najmu lub dzierżawy
- przydział lokalu /decyzja/
- umowę użyczenia
- umowę podnajmu lub poddzierżawy
- bądź inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatników do korzystania z lokalu mieszkalnego np. umowę na podstawie której są obowiązani do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.
W przypadku, gdy umowa kupna lokalu zawiera klauzulę, na podstawie której deweloper zobowiązał się udostępnić podatnikowi lokal mieszkalny bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed ustanowieniem odrębnej własności - to umowa ta stanowi tytuł prawny, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Także gdy do przekazania /udostępnienia/ lokalu mieszkalnego dojdzie na podstawie innej umowy zobowiązującej podatnika do m. in. ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem lokalu to również w takim przypadku będzie posiadał tytuł prawny do zajmowanego lokalu, a tym samym ponoszone przez niego wydatki na wykończenie zajmowanego lokalu będą podlegały odliczeniu od podatku w ramach ulgi remontowej.
Podpisana przez podatnika przedwstępna umowa kupna lokalu mieszkalnego oraz zapłata kolejnych rat na ten zakup nie stanowią tytułu prawnego do przedmiotowego lokalu.
Reasumując, od chwili oddania Panu lokalu mieszkalnego do użytkowania - po jego odbiorze technicznym - będzie Pan posiadał tytuł prawny do lokalu stanowiący jeden z warunków koniecznych uprawniających do odliczenia od podatku wydatków na cele mieszkaniowe w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, o którym mowa w art 27 a ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Faktury potwierdzające poniesienie wyżej wymienionych wydatków winny być wystawione na imię i nazwisko podatnika oraz adres nowo zakupionego lokalu mieszkalnego.
