POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP1/423-44/05/78544

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.10.2005, sygn. DP1/423-44/05/78544, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak RL-040/26/2005 z dnia 24.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.08.2005 r.) o udzielenie pisemnęj interpretacji co do, zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekt "Transfer innowacji poprzez staże w przedsiębiorstwach - projekt staży innowacyjnych" w ramach Działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% ze środków publicznych. Projekt umożliwia organizację staży absolwenckich w firmach z rejonu Małopolski. Beneficjentami projektu są studenci V roku i absolwenci Uczelni, którzy ukończyli studia w 2003, 2004 lub 2005 r., niezarejestrowani jako bezrobotni. Celem projektu staży innowacyjnych jest wzmocnienie współpracy pomiędzy ośrodkiem badawczo - rozwojowym, jakim jest składająca - wniosek Uczelnia a lokalnymi przedsiębiorcami. Beneficjent ostateczny (stażysta) bezpośrednio realizuje ten cel poprzez transfer wiedzy zdobytej podczas studiów w Uczelni oraz innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami. Zapytanie Uczelni dotyczy kwestii, czy wypłacany ww. osobom dodatek stażowy zwolniony jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowy dodatek zwolniony jest od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 par. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W uzasadnieniu wniosku Uczelnia wskazuje na zaliczenie kosztów dodatków stażowych do wydatków kwalifikowanych projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje.

Jak wynika z załączonej do wniosku umowy o realizacji stażu w ramach projektu "Transfer innowacji poprzez staże w przedsiębiorstwach - projekt staży innowacyjnych ZPORP, Działanie 2.6. "Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy" koszty stażu pokrywane są przez promotora (Uczelnię) ze środków uzyskanych na realizację ww. projektu na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, która reguluje wysokość kosztów związanych z uczestniczeniem w stażach:-koszty wypłacane stażyście oraz koszty ubezpieczenia.
Wynagrodzenie stażysty zostało skalkulowane na podstawie stawek podanych przez organizację przyjmującą na etapie przygotowania projektu. Wysokość stawki odpowiada stawce pracownika w organizacji przyjmującej na tym samym lub podobnym stanowisku.

Przedmiotowa umowa realizowana jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051), będące aktem wykonawczym do ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.). Jak wynika z ww. rozporządzenia celem Działania 2.6 "Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy" jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Jednym z rodzajów kwalifikujących się projektów są staże, dla absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni i pracowników sektora badawczo - rozwojowego, służące transferowi wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami dla obopólnych korzyści. Projekty obejmują organizowanie staży i rozpowszechnianie informacji o możliwościach ich uzyskania. Wśród beneficjentów ostatecznych Działania 2.6 wymieniono w powyższym rozporządzeniu m. in. absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni, którzy biorą udział w stażach w przedsiębiorstwie.

Wskazany we wniosku Europejski Fundusz Społeczny to jeden z funduszy strukturalnych, t. j. zasobów finansowych Unii Europejskiej umożliwiający pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (załącznik do ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r.). Jak wynika z ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych na poziomie działania wynosi 75%, a udział krajowych środków publicznych - 25%. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm) środki z funduszy strukturalnych są środkami publicznymi, ich rozliczanie zgodnie z art. 30a ustawy o finansach publicznych jest analogiczne jak dla dotacji z budżetu państwa.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwolnione są od podatku dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanieokreślonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W ocenie tut. Organu podatkowego przedmiotowy dodatek stażowy otrzymywany przez stażystę, w części finansowanej ze środków unijnych, kwalifikuje się do zwolnienia na podstawie cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności mając na uwadze fakt, że stażysta, o którym mowa w umowie o realizacji stażu załączonej do wniosku, jest beneficjentem ostatecznym Działania 2.6 i może być zatem uznany za osobę bezpośrednio realizującą cel programu, zaś koszty dodatku stażowego zostały wymienione wśród wydatków kwalifikowanych określonych w aneksie III do załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. W przedmiotowym zakresie tut. Organ podziela stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku.
Jak wskazano wyżej, ze środków unijnych finansowana nie jest całość wydatków dotyczących projektu, o którym mowa we wniosku.
Zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego dochody stażysty w części, w której nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. Do dochodów tych w szczególności nie znajdują zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego zawarte w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, w związku z faktem, że zwolnieniu na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają dochody uzyskane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem stanowisko wnioskodawcy jest zasadne jedynie w części, wniosek rozstrzygnięto jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania postanowienia w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).

Małopolski Urząd Skarbowy