
Temat interpretacji
Pismem z dnia 11.02.2005 r. Stowarzyszenie zwróciło się o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał środki pomocowe z Polsko - Amerykańskiej Fundacji na wykonanie projektu. Projekt finansowany jest ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych. Program ma charakter oświatowo-edukacyjny. Jego celem jest wniesienie wkładu w stworzenie warunków dla sprawnego funkcjonowania organizacji pozarządowych po przystąpieniu Polski do UE poprzez pomoc w przygotowaniu ich do absorpcji środków pomocowych z Unii Europejskiej. Program ten będzie realizowany poprzez świadczenie usług informacyjnych i szkoleniowych przez przeszkolonych specjalistów, a objęte nim zostaną organizacje pozarządowe. Specjaliści ci będą szkolić przedstawicieli lokalnych organizacji, aby były one w stanie samodzielnie występować o środki unijne, a także pomagać innym kandydatom w tym zakresie. Wynagrodzenie zatrudnionych osób - na podstawie umów zlecenia i umów o pracę - w całości pochodzi ze środków pomocowych. Ponadto w podaniu oświadczono, iż zatrudnieni pracownicy bezpośrednio realizują cel programu pomocowego.
W związku z powyższym Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem, czy od wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia i umów o pracę, pochodzących ze środków pomocowych, należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy?
Zdaniem Wnioskodawcy ww. dochody korzystają ze zwolnienia przedmiotowego przysługującego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do
rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W myśl powołanego powyżej przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest wyłącznie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków pomocowych. Zatem dochody (wynagrodzenia) specjalistów, jak również dochody podatników (osób fizycznych), o których mowa w zapytaniu, zatrudnionych na podstawie umów (zlecenia i o pracę) zawartych ze Stowarzyszeniem (beneficjentem pomocy) sfinansowane w całości ze środków bezzwrotnej pomocy, którzy realizują bezpośrednio cel programu - korzystają ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy. Jednakże przedmiotowe zwolnienie nie ma zastosowania do opodatkowania dochodów kolejnych podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizująca cel programu zlecił wykonanie określonych czynności.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej wydania.
