Na podstawie art.14a §1, §3 i §4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po roz... - Interpretacja - 1424/2170/415/3/2006/AK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2006, sygn. 1424/2170/415/3/2006/AK, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14a §1, §3 i §4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia X NIP X z dnia 10.02.2006r. uzupełnionego w dniu 12.04.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, na zwarte we wniosku pytanie
?czy do wynagrodzenia wszystkich wymienionych osób biorących udział w projekcie będzie można zastosować art.21.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych??

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 10.02.2006r. stowarzyszenie X NIP X złożyło wniosek o interpretację przepisów podatkowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 12.04.2006r. jednostka złożyła uzupełnienie przedmiotowego wniosku.
Stan faktyczny przedstawiony przez stronę:

Stowarzyszenie w styczniu br. na podstawie zawartej umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie (Instytucja Wdrażająca) otrzymało dotację na dofinansowanie szkoleń dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 2.3 Schemat a. Źródła finansowania projektu to środki publiczne z Wkładu Wspólnotowego (Europejski Fundusz Społeczny) - 80% oraz 20% wydatków objętych regułami pomocy publicznej z wkładu własnego. Wydatki objęte regułami pomocy publicznej pokrywane są w 80% z dotacji unijnych, a w 20% wkładem własnym przedsiębiorcy. Natomiast wydatki kwalifikowane objęte pomocą pozostałą pokrywane są w 100% z dotacji unijnych.
W realizacji projektu będą uczestniczyć osoby zatrudniane na umowę o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło. Są to:
- wykładowcy ? zatrudnieni na umowę o dzieło,
- pracownik administracyjno ? biurowy ? zatrudniony na umowę zlecenia do obsługi projektu (także zatrudniony na umowę o pracę w Stowarzyszeniu).
W stosunku do w/w osób wynagrodzenie będzie pokrywane w 80% z dotacji, a pozostałe 20% z wkładu własnego przedsiębiorcy.
Natomiast wynagrodzenie pozostałych osób, które będą uczestniczyć w realizacji projektu objęte pomocą pozostałą pokrywane jest w 100% z dotacji. Są to:
- kierownik projektu ? zatrudniony na umowę o pracę,
- koordynatorzy regionalni pracujący w terenowych centrach szkoleniowych ? zatrudnieni na umowę zlecenie,
- asystent ds. promocji projektu ? zatrudniony na umowę zlecenie,
- księgowa ? zatrudniona na umowę o pracę
Z treści zawartych umów z w/w osobami wynika realizacja umowy numer SPORZL ? 2.3a-2-14-111/0316 na dofinansowanie szkoleń dla MŚP w zakresie obsługi urządzeń energetycznych.

Pytanie Wnioskodawcy:
Czy do wynagrodzenia wszystkich wymienionych osób biorących udział w tym projekcie będzie można zastosować art.21.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Stanowisko Wnioskodawcy:
W ocenie Stowarzyszenia, wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych przy realizacji projektu mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art.21.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wymienionym artykułem, tylko przychody tych osób są zwolnione z podatku dochodowego, które bezpośrednio uczestniczą w realizacji projektu.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.
Stosownie do brzmienia art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy, oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania dochodów stosownie do regulacji ustawowej ma zastosowanie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w powołanym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zwolnienie,o którym mowa w art.21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie z określonym źródłem przychodu, w tym przypadku przychodem ze środków pomocowych udzielonych przez międzynarodowe instytucje finansowe, albo rządy obcych państw. Za przedmiotowym charakterem tego zwolnienia przemawia także cel, którym w niniejszej sprawie jest dofinansowanie szkoleń dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 2.3 Schemat a.
Programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź inne jednostki organizacyjne, przy czym oczywistym jest, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z beneficjentem pomocy. W tym przypadku korzystają ze zwolnienia dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę bezpośrednio z beneficjentem pomocy, a przedmiotem tej umowy jest bezpośrednia realizacja celu pomocowego.
Tym samym z powyższego wynika, iż nie każdy pracownik zatrudniony przez pomiot wykonujący zadania finansowane ze środków pomocowych i otrzymujących wynagrodzenia z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę, bądź umowy zlecenie, umowy o dzieło korzysta z przedmiotowego zwolnienia. Ustalona wykładnia językowa tego przepisu prowadzi bowiem do wniosku, że realizacja otrzymanych przez wykonawcę zadań, finansowanych ze środków pomocy zagranicznej uprawnia do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników uczestniczących w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu tych zadań.
W analizowanym przypadku, Stowarzyszenie jako bezpośredni beneficjent pomocy zawarło umowy (o pracę, o dzieło, zlecenia, ) z określonymi osobami na realizację zadań wynikających z umowy SPORZL.2.3a-2 14-III/0316 na dofinansowanie szkoleń dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw w zakresie obsługi urządzeń energetycznych. Zatrudnione osoby będą wykonywały czynności o charakterze merytorycznym jak i pomocniczym (administracyjnym).

Wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym (np. wykładowcy) będą korzystały w myśl w/w przepisu ze zwolnienia z opodatkowania, natomiast wykonujących czynności o charakterze pomocniczym (administracyjnym) będą podlegały opodatkowaniu.
Zwolnieniu w myśl cyt. w/w przepisu podlegają jedynie dochody osób bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Należy odróżnić prace o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia osób za czynności i prace o charakterze merytorycznym czyli związane bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych . Natomiast zwolnieniu nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym, np. obsługa księgowości, sekretariatu, promocja oraz prace o charakterze organizacyjnym np. funkcje kierownicze, nadzorcze czy koordynacyjne, które pomimo tego, że są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu.
Tutejszy organ zauważa, że może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków pracownik wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności. Tym samym sam fakt pracy przy projekcie nie przesądza, iż wynagrodzenia wszystkich osób przy nim zatrudnionych wykonujących określone prace korzystają ze zwolnienia w trybie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy.
Ponadto, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu zaznacza, iż warunkiem skorzystania z tej ulgi jest wskazanie, iż zadania powierzone konkretnym osobom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe jedynie po przeprowadzeniu indywidualnej analizy sytuacji każdej osoby otrzymującej wynagrodzenie, w tym umów o pracę, lub innych umów o podobnym charakterze.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych z tytułu wykonywania zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będą co do zasady korzystały ze zwolnienia wynikającego z art.21 ust.1 pkt 46 uopof. pod warunkiem, że podatnik (beneficjent) będzie w stanie wykazać, który pracownik, z jakiego tytułu prawnego wykonywał zadania na rzecz podatnika ( w tym przypadku ? Stowarzyszenia) w ramach zadań finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w jakiej wysokości otrzymywał wynagrodzenie z tego tytułu i w jakiej części było ono finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Jedynie w sytuacji, gdy spełnione zostaną wskazane powyżej kryteria będzie możliwe uznanie, iż przedmiotowe przychody korzystają ze zwolnienia, w przeciwnym wypadku podlegają opodatkowaniu.
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art.14b §1 i §2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art.14a §4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 §2 pkt 1 w/w ustawy). Zażalenie zgodnie z przepisem art.222 w związku z art.239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14 b§5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu