
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a§1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.)po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.03.2005r.o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania bezpłatnego wyżywienia żołnierzy oddelegowanych w celu odbycia:
- szkoleń np. szkolenie finansowe
- stacjonarnego kursu języka angielskiego
- zawodów sportowych
- szkolenia rezerw
- przeszkoleń na pododdziałach
Stwierdzam, że
Stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
UZASADNIENIE
Żołnierze zawodowi na czas wyjazdów w w/w celach z jednostek macierzystych otrzymują polecenia wyjazdu służbowego - skierowanie w podróż służbową, w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28.05.2004r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140 poz.1487 z 2004r.).
Zgodnie z §14 ust. 3 pkt.2 w/w rozporządzenia w sytuacji, gdy żołnierz z tytułu odbywania podróży służbowej otrzyma bezpłatne wyżywienie, dieta nie przysługuje.
Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w piśmie z dnia 12.05.2005r. bezpłatne wyżywienie żołnierzy zawodowych oddelegowanych w celu odbycia szkoleń podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Tut. organ stwierdza, że do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
Zgodnie z wprowadzonym do art. 21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez ustawę z dnia 18.11.2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 2636, poz. 2619 ) punktem 11a od dnia 01.01.2005r. ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że aby przedmiotowe zwolnienie mogło zostać zastosowane muszą być spełnione kumulatywnie trzy przesłanki, tj.:
- świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty przysługujące w zamian za te świadczenia muszą wynikać z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby,
- muszą one przysługiwać osobom pozostającym w stosunku służbowym,
- zasady przyznawania świadczeń lub ekwiwalentów muszą wynikać z przepisów ustawy lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy.
Stosownie do postanowień art.66 ust.1 ustawy z dnia 11.09.2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. Nr 179, poz.1750, z późn. zm) żołnierze zawodowi, w określonych przypadkach, otrzymują wyżywienie albo równoważnik pieniężny za to wyżywienie. Powyższe prawa są realizowane m.in. na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej :
- z dnia 18 lutego 2004r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz.365),
- z dnia 27 lutego 2004r. w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 43, poz.396).
Z wydanej w dniu 1.10.2004r. opinii Ministra Obrony Narodowej Nr 3530/4/OB wynika, że świadczenia dostarczane żołnierzom odbywającym służbę w szczególnych warunkach w celu podtrzymania właściwej kondycji psychofizycznej (chodzi m.in. o żołnierzy zawodowych wchodzących w skład personelu latającego, załóg pływających, skoczków spadochronowych, pełniących dyżury bojowe, służby dyżurne oraz odbywających intensywne szkolenia wojskowe) wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeżeli, zatem fakt otrzymania przez żołnierzy zawodowych świadczeń żywnościowych, jak i ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, nie wynika z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, to ich wartość stanowi dla żołnierza podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art.12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowe zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z pewnymi zastrzeżeniami, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.
Przepis art. 10 ust.1 ww. ustawy wśród źródeł przychodów w pkt.1 wymienia m.in. stosunek służbowy oraz stosunek pracy.
W myśl postanowień art.12 ust.1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody, niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakiś sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.
Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym sprawy, wartość posiłków wydawanych żołnierzom oddelegowanym w celu odbycia szkoleń , kursów, zawodów sportowych itp. nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 11a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
