Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Pana za... - Interpretacja - PO I/415-40/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.11.2004, sygn. PO I/415-40/04, Urząd Skarbowy w Bochni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Pana zapytanie z dnia 25 sierpnia 2004 r., w kwestiach dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w Irlandii, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni informuje, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.- zwanej w dalszej części updof), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Wskazany art. 23 updof zawiera katalog wydatków definitywnie wyłączonych z kosztów uzyskania oraz wydatków, co do których istnieją szczególne uregulowania. Wydatki poniesione za granicą, z definicji, nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Zatem o uznaniu za koszt lub nie uznaniu, wydatków wymienionych w zapytaniu (koszt pobytu w hotelu, opłaty za przejazd taxi, zakup mapy miasta, zakup elektronarzędzi, zakup towarów i materiałów) będzie przesądzał nie fakt poniesienia ich w Irlandii, ale spełnianie ogólnej przesłanki wskazanej w art. 22 ust. 1 updof.

Powyższe wyjaśnienia będą miały w pełni zastosowanie w sytuacji, gdy działalność gospodarcza nie będzie prowadzona na terenie Irlandii za pośrednictwem położonego tam "zakładu" - w rozumieniu art. 5 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, zawartej w dniu 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 26, poz. 129).
Postanowienia tego artykułu mają podstawowe znaczenie dla określenia, któremu z umawiających się państw i w jakim zakresie przysługuje prawo opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podmiot będący rezydentem jednego z umawiających się państw, z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej na terytorium drugiego z umawiających się państw.
Należy dodać, iż konieczność zastosowania regulacji prawnych zawartych w powołanej umowie o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu wynika z treści przepisu art. 4a updof.

Natomiast, jeżeli wykonywanie przez Pana na terenie Irlandii działalności gospodarczej będzie miało charakter "zakładu" w rozumieniu art. 5 wskazanej umowy międzynarodowej, to stosownie do postanowień art. 7 pkt 1 tejże umowy, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w Irlandii w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Dla ustalenia wysokości zysków "zakładu" powołana umowa nakazuje stosować metodę, zgodnie z którą zakładowi należy przypisać takie zyski, które mógłby osiągnąć, gdyby wykonywał taka samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako odrębne i samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem (art. 7 pkt 2 umowy).

Wobec powyższego w sytuacji prowadzenia "zakładu" na terenie Irlandii, ustalenie zysków tego zakładu musi być dokonane zgodnie z obowiązującym w tym zakresie ustawodawstwem irlandzkim, oraz z uwzględnieniem postanowień art. 7 pkt 3 i 5 powoływanej umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu.

Urząd Skarbowy w Bochni