
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani C. F., przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe pod warunkiem, że sprzedaż nieruchomości nie jest przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W 2000 r. wraz z dwiema osobami fizycznymi Wnioskodawczyni nabyła od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w S., powiat K., 30.25 ha gruntów rolnych. Grunty te miały być podzielone na trzy osoby z zamysłem prowadzenia w przyszłości gospodarstw rolnych.
W pierwszej kolejności wydzielono trzy działki o powierzchni około 2.300 m2 dla każdego ze współwłaścicieli. Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę swojego gospodarstwa i w kwietniu 2002 r. ze względu na odłożenie w czasie podobnych inwestycji przez współwłaścicieli zniesiono współwłasność na w/w trzy działki, których Wnioskodawczyni stała się właścicielem. Pozostałe pole pozostało we współwłasności, uprawiane rolniczo bez prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej. W listopadzie 2006 r. Wnioskodawczyni sprzedał jedną z tych działek i zapłaciła należny podatek. Celem sprzedaży było uzyskanie środków na własne leczenie i rehabilitację po operacji. Wnioskodawca nadmienia, że jest emerytem i ma 75 lat. W wyniku wejścia w życie w 2004 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, część gruntów została przekształcona na teren z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniowo usługową, leczniczo rehabilitacyjną, sanatoryjno uzdrowiskową oraz turystyczną.
Wobec zaistniałych warunków a także przez zmianę prywatnych planów, zdecydowano się do częściowego podziału gruntów i dalszej ich odsprzedaży. W związku z tym, że teren nie posiada dróg ani uzbrojenia (jest łąką i polem ornym) wykonano plan zagospodarowania na około 2,4 ha terenów. Na tym terenie wydzielono 18 działek i dwie drogi wewnętrzne, z założeniem, że nabywcy tych działek staną się równocześnie współwłaścicielami przewidzianych dróg sami je wybudują i uzbroją teren. W 2007 r. na w/w warunkach sprzedano 13 działek (w czerwcu dwie działki, w sierpniu dziewięć działek i w październiku dwie działki). W październiku 2007 r. zniesiono współwłasność na pozostałe pięć działek w celu stworzenia warunków do założenia indywidualnych gospodarstw przez współwłaścicieli.
We współwłasności pozostaje około 28 ha terenów, w tym około 22 ha terenów rolniczych. Obecnie prowadzone są pomiary mające na celu uzgodnienie granic z sąsiadami i dokładne określenie powierzchni. Będąca przedmiotem sprzedaży nieruchomość nie jest i nie była wykorzystywana na potrzeby związane z działalnością gospodarczą ani nie były i nie są prowadzone na niej działy specjalne produkcji rolnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Które przepisy regulują obowiązek odprowadzania podatku, jego wysokość, sposób naliczania oraz ewentualne możliwości jego odroczenia lub rozłożenia na raty?
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Zgodnie ze stanem faktycznym od dnia nabycia działki (końca roku, w którym zakupiono) minęło ponad pięć lat, więc powołując się na wyżej podany artykuł ustawy nie ma obowiązku odprowadzania podatku dochodowego z tytułu sprzedaży wydzielonych działek budowlanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Z dniem 1 stycznia 2007 r. uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości.
Stosownie do przepisu art. 7 ustawy z dnia
16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Natomiast stosownie do ust. 2 ww. artykułu, podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10%
uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że współwłaściciele działek budowlanych (w tym Wnioskodawczyni) dokonali ich zbycia w 2007 r. Nieruchomość, z której zostały wyodrębnione przedmiotowe działki, została nabyta przez Zainteresowaną i pozostałych współwłaścicieli w 2000 r. Sprzedaż gruntu nastąpiła zatem po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do jego nabycia.
W związku z powyższym, mając na uwadze ww. przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że uzyskana przez Wnioskodawczynię kwota z tytułu sprzedaży stanowiących przedmiot współwłasności działek budowlanych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu
podatkiem dochodowym.
Tutejszy Organ pragnie jednak podkreślić, że koniecznym warunkiem do zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z ww. tytułu, jest to, aby sprzedaż nieruchomości nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni.
Ponadto informuje się, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. jak i w brzmieniu obecnie obowiązującym, w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) określa, iż źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej, a nie jak błędnie podała Wnioskodawczyni przedstawiając własne stanowisko we wniosku ORD-IN, jeżeli odpłatne zbycie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Dodatkowo tutejszy Organ wyjaśnia, iż kwestie związane z ewentualnym odroczeniem terminu płatności podatku lub jego rozłożeniem na raty uregulowane są w art. 48 i art. 67a Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia
prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
