
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki Wojskowej, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008 roku (data wpływu 3 marca 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego żołnierzom dodatku za rozłąkę - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 marca 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego żołnierzom dodatku za rozłąkę.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od 1 listopada 2007 roku żołnierzom zawodowym przeniesionym służbowo do innej jednostki wojskowej (definicja legalna przeniesienia służbowego - § 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe Dz. U. z 2004 r., Nr 140 poz. 1487 z późn. zm.) przysługuje dodatek za rozłąkę po spełnieniu określonych przesłanek zawartych w przepisach ww. rozporządzenia.
Jednostka wojskowa, do której został przeniesiony żołnierz zawodowy, po spełnieniu przez żołnierza przesłanek określonych w rozporządzeniu, wypłaca dodatek za rozłąkę, za każdy dzień wykonywania obowiązków służbowych, w wysokości diety określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługujący przenoszonym służbowo żołnierzom zawodowym dodatek za rozłąkę nie jest objęty zwolnieniem przedmiotowym określonym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z faktem, iż przeniesienie służbowe żołnierza zawodowego nie jest tożsame z pojęciem czasowe przeniesienie pracownika, zawartym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 18 updof. W związku z tym objęcie zwolnieniem przedmiotowym dodatku za rozłąkę przysługującego przenoszonym służbowo żołnierzom zawodowym następowałoby w ramach wykładni rozszerzającej cytowanego przepisu, co w przypadku przepisów mających charakter wyjątków od zasady, jakimi są przepisy o zwolnieniach podatkowych jest niedopuszczalne.
Analiza przepisów ustawy z dnia 11 września 2003 roku o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz przepisów rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 roku w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, prowadzi do wniosku, iż wskutek przeniesienia służbowego żołnierz zawodowy nie zmienia na ściśle określony czas miejsca pełnienia służby, po którym to czasie automatycznie powraca do pełnienia służby w jednostce wojskowej, z której został służbowo przeniesiony. Jednostka wojskowa, do której żołnierz zostaje przeniesiony służbowo na określoną kadencję (z reguły na trzy lata) staje się jego nową (macierzystą) jednostką wojskową, a związki służbowe z jednostką dotychczasową ulegają likwidacji (żołnierz przekazuje obowiązki w jednostce wojskowej, w której dotychczas służył, a obejmuje obowiązki w nowej jednostce wojskowej). W nowej jednostce wojskowej żołnierz może pełnić służbę przez kolejne kadencje i na kolejnych stanowiskach służbowych, może zostać również przeniesiony służbowo do następnej jednostki wojskowej. Innymi słowy żołnierz zawodowy wskutek przeniesienia służbowego rozpoczyna służbę na stanowisku służbowym w nowej jednostce, przy czym służba nie ma charakteru tymczasowego ale stały i uwzględniający zasady regulujące przebieg służby żołnierza zawodowego (opiniowanie służbowe, modele przebiegu służby wojskowej itd.).
Czasowe przeniesienie pracownika, w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 18 updof polega natomiast na wykonywaniu obowiązków w nowym miejscu przez ściśle określony czas, po upływie, którego pracownik winien wrócić do pracy w dotychczasowym miejscu. W przypadku żołnierzy zawodowych instytucja czasowego przeniesienia służbowego nie istnieje nie ma zatem możliwości objęcia zwolnieniem przedmiotowym od podatku od osób fizycznych dodatku za rozłąkę przyznanego żołnierzom zawodowym, którzy zostali przeniesieni służbowo do innej jednostki wojskowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dodatki za rozłąkę wypłacane pracownikom czasowo przeniesionym do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Z powyższego przepisu wynika, iż zwolnieniu podlega tylko i wyłącznie dodatek za rozłąkę wypłacony pracownikom przeniesionym czasowo. Tym samym przepisy prawa podatkowego nie przewidują zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym dodatku za rozłąkę wypłacanego pracownikom przeniesionym do pracy w innej miejscowości na stałe. Wówczas bowiem dodatek za rozłąkę stanowi przychód ze stosunku pracy lub stosunku służbowego, o którym mówi art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych razem z innymi przychodami.
Należy wskazać, że stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Należności przysługujące żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487).
Stosownie do § 3 cytowanego rozporządzenia, z tytułu przeniesienia służbowego żołnierzowi zawodowemu przysługują:
- diety dla żołnierza i członków jego rodziny - za czas przejazdu i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania;
- ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu do nowego miejsca zamieszkania osób, o których mowa w pkt 1;
- ryczałt z tytułu przeniesienia;
- zasiłek osiedleniowy;
- zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego;
- dodatek za rozłąkę.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wynika, że przeniesienie służbowe żołnierza, na podstawie § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia nie ma charakteru przeniesienia czasowego. Zgodnie z definicją przeniesienia służbowego, przedstawioną w tym przepisie, wskazane przeniesienie oznacza wyznaczenie żołnierza na stanowisko służbowe poza miejscowością stanowiącą siedzibę jednostki wojskowej lub wydzielonego pododdziału, w której żołnierz zajmował ostatnio stanowisko służbowe.
Jak wskazano we wniosku, jednostka wojskowa, do której żołnierz zostaje przeniesiony służbowo, staje się jego nową (macierzystą) jednostką wojskową, a związki służbowe z jednostką dotychczasową ulegają likwidacji (żołnierz przekazuje obowiązki w jednostce wojskowej, w której dotychczas służył, a obejmuje obowiązki w nowej jednostce wojskowej). W nowej jednostce wojskowej żołnierz może pełnić służbę przez kolejne kadencje i na kolejnych stanowiskach służbowych, może zostać również przeniesiony służbowo do następnej jednostki wojskowej. We wniosku zaznaczono, że żołnierz zawodowy wskutek przeniesienia służbowego rozpoczyna służbę na stanowisku służbowym w nowej jednostce, przy czym służba nie ma charakteru tymczasowego, ale stały i uwzględniający zasady regulujące przebieg służby żołnierza zawodowego.
W związku z powyższym należy uznać, że dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzowi zawodowemu w związku z przeniesieniem służbowym, na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przeniesienie służbowe opisane w stanie faktycznym nie ma charakteru przeniesienia czasowego.
Końcowo należy wskazać, że w przypadku gdyby przeniesienie służbowe żołnierza zawodowego miało charakter czasowy, tj. żołnierz zostałby przeniesiony do pełnienia służby i wykonywania obowiązków poza miejscowością stanowiącą siedzibę macierzystej jednostki wojskowej, przez ściśle określony czas, po upływie, którego miałby wrócić do pełnienia służby w dotychczasowej jednostce, na uprzednio zajmowanym stanowisku, wówczas wypłacony dodatek za rozłąkę korzystałby ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
