
Temat interpretacji
Czy od kwoty zawartej w porozumieniu, a dotyczącej zwrotu kosztów remontu mieszkania należy uiścić podatek?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 13 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego na podstawie porozumienia zwrotu poniesionych kosztów na remont mieszkania - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 stycznia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego na podstawie porozumienia zwrotu poniesionych kosztów na remont mieszkania.
Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 12 marca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-27/12/BD wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 16 marca 2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Od 1980 r., tj. 31 lat na podstawie przydziału z wydziału lokalowego Wnioskodawca zamieszkiwał wraz z rodziną w mieszkaniu na terenie kamienicy, która znajdowała się w zarządzie Z (). W 2008 r. Wnioskodawca przeprowadził za zgodą Z () generalny remont mieszkania - przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo wymienił instalację gazową, wodną i elektryczną, wymienił ogrzewanie z węglowego na ogrzewanie elektryczne, wymienił również drzwi wejściowe i okna oraz wykonał flizowanie łazienki i kuchni, itp.
W 2011 r. kamienicę odzyskał właściciel, który wypowiedział Wnioskodawcy przydział mieszkania. Z uwagi na to, że Wnioskodawca poniósł duże nakłady na przeprowadzenie remontu mieszkania, na jego wniosek właściciel kamienicy zawarł z nim porozumienie, na mocy którego wypłacił Wnioskodawcy kwotę 10.000 zł jako zwrot poniesionych kosztów remontu mieszkania.
Wnioskodawca jednocześnie nadmienia, iż nie posiada rachunków za wykonane prace remontowe jakie poczynił w mieszkaniu, w związku z tym nie robił żadnych odpisów.
W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał również, iż wypłacona kwota w wysokości 10.000 zł faktycznie odpowiada kosztom jakie poniósł on w związku z przeprowadzonym remontem mieszkania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy od kwoty zawartej w porozumieniu, a dotyczącej zwrotu kosztów remontu mieszkania należy uiścić podatek...
Zdaniem Wnioskodawcy, kwota ta nie stanowi dla niego dochodu z uwagi na poniesione wcześniej nakłady na remont mieszkania, wymuszony względami bezpieczeństwa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Katalog przychodów zaliczanych od innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła. Zatem o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. ma konkretny wymiar finansowy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przeprowadził za zgodą Z () generalny remont mieszkania - przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo - wymienił instalację gazową, wodną i elektryczną, wymienił ogrzewanie z węglowego na ogrzewanie elektryczne, wymienił również drzwi wejściowe i okna oraz wykonał flizowanie łazienki i kuchni itp. W 2011 r. kamienicę odzyskał właściciel, który wypowiedział Wnioskodawcy przydział mieszkania. Jednakże z uwagi na to, że Wnioskodawca poniósł duże nakłady na przeprowadzenie remontu mieszkania, na jego wniosek właściciel kamienicy zawarł z nim porozumienie, na mocy którego wypłacił Wnioskodawcy kwotę 10.000 zł jako zwrot poniesionych kosztów remontu mieszkania, która faktycznie odpowiada kosztom jakie Wnioskodawca poniósł w związku z przeprowadzonym remontem mieszkania.
Zgodnie z powyższym podkreślić należy, iż do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwoty uzyskanej z tytułu zwrotu, tj. faktycznych nakładów poczynionych na remont mieszkania. Zatem jeżeli na podstawie zawartego z właścicielem mieszkania porozumienia wypłacona Wnioskodawcy kwota w wysokości 10.000 zł faktycznie odpowiada - jak wskazał w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca - kosztom jakie poniósł on w związku z przeprowadzonym remontem mieszkania (własność innego podmiotu), wówczas kwota ta nie stanowi po stronie Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego, a tym samym nie powstaje z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Końcowo nadmienić należy, że organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu stanu faktycznego sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeśli stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
