
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w N. działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.04.2006 r. (data wpływu 21.04.2006 r.) znak ZOPO /I/O1706 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 19.04.2006 r. Zespół Obsługi Placówek Oświatowych zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnej sprawie.
Skierowane przez ZOPO pytanie:
kto jest zobowiązany do sporządzenia informacji o dochodach (PIT- 11) dla poszczególnych Jednostek wspólnie prowadzących działalność socjalną?
Zespół Obsługi Placówek Oświatowych działa na podstawie Statutu uchwalonego przez Radę Gminy. Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. z 1996 r. Dz.U. Nr 70, poz. 335 ze zm.) - pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną. Zasady, warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu zostały określone w Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Urzędzie Gminy. Urząd Gminy obok włączenia własnego Funduszu do wspólnej działalności socjalnej z pozostałymi podmiotami
podpisującymi umowę, podejmuje się prowadzenia obsługi organizacyjnej, wspólnie prowadzonej działalności socjalnej oraz pełnej obsługi finansowo - księgowej funduszu zgromadzonego na wspólnym rachunku bankowym, na warunkach i zasadach określonych w umowie.
Strony wyraziły zgodę na podpisywanie wszelkich dyspozycji pieniężnych dotyczących Funduszu przez Wójta Gminy, posiadającego w tym zakresie pełnomocnictwo podmiotów prowadzących wspólną działalność socjalną. Dla potrzeb ZFŚS Urząd Gminy posiada odrębny rachunek bankowy, na którym przez wszystkie jednostki organizacyjne są przekazywane odpisy podstawowe i zwiększenia. Dyspozycje finansowe podpisuje Wójt Gminy.
Zdaniem ZOPO informację o dochodach (PIT- 11) dla wszystkich Jednostek wspólnie prowadzących działalność socjalną sporządza płatnik czyli Urząd Gminy.
W rozumieniu art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz
jednostl organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Treść tego przepisu wskazuje zatem, iż płatnikiem podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych przez podatników ze stosunku pracy (stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy lub pracy nakładczej) jest podmiot zatrudniający tego podatnika, tj. pracodawca, nazwany przez ustawodawcę "zakładem pracy". W sytuacji przedstawionej w pytaniu, pracodawcami dla zatrudnionych pracowników są poszczególne Jednostki, które prowadzą wspólną działalność socjalną. W myśl art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych - pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Zgodnie z § 2 umowy z dnia 12.03.2001 r. o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej Urząd Gminy obok włączenia własnego Funduszu do wspólnej działalności socjalnej z pozostałymi podmiotami podpisującymi umowę, podejmuje się prowadzenia obsługi organizacyjnej wspólnej działalności socjalnej oraz pełnej obsługi finansowo - księgowej Funduszu zgromadzonego na wspólnym rachunku bankowym, na warunkach i zasadach określonych w tej umowie.
Środkami Funduszu administruje pracodawca w rozumieniu art. 10 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych . W tym stanie rzeczy należy uznać, że to nie Gmina, lecz każda Jednostka jako zakład pracy (pracodawca), w stosunku do zatrudnionych w niej pracowników jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem obowiązek sporządzenia
informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT - 11 ciąży na poszczególnych Jednostkach.
W dacie wydania postanowienia w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powyższa interpretacja :
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanufaktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dlawnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroliskarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybieokreślonym w § 5.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w N. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
