- Interpretacja - I/415-53/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. I/415-53/05, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - uznaje stanowisko przedstawione przez Panią w złożonym w dniu 12 kwietnia 2005 r. i uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2005 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za prawidłowe, w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania jednorazowej pomocy finansowej przyznanej z Funduszu Pracy oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup towarów handlowych i wyposażenia sfinansowanych tymi środkami.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa "stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym."

Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W dniu 12 kwietnia 2005 r. złożyła Pani wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dotacji oraz możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup towarów handlowych, wyposażenia sfinansowanych tymi środkami.

Opisany przez Panią stan faktyczny przedstawia się następująco:

W dniu 25 lutego 2005 r. otrzymała Pani jednorazową pomoc finansową z Rejonowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. Rozpoczęcie działalności przewidziane zostało na dzień 15 marca 2005 r. Przyznane środki wykorzystane zostały na zakup kasy fiskalnej w dniu 28 lutego 2005 r., towaru w dniach 12-14 marca 2005 r., oraz wyposażenia w dniach 10-14 marca 2005 r. W dniu 28 kwietnia 2004 r. - w uzupełnieniu do wyżej wymienionego wniosku - przedłożyła Pani m. in. umowę z dnia 24 lutego 2005 r. zawartą z Powiatowym Urzędem Pracy. Umowa ta wskazuje na przyznanie Pani ze środków Funduszu Pracy jednorazowej pomocy finansowej na pokrycie wydatków związanych z podjęciem działalności gospodarczej.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej informacji:

Stosownie do przepisów zawartych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, ze zmianami) osoba bezrobotna może otrzymać jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Uwarunkowania jakie należy spełnić, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).

Zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Rozporządzeniem z dnia 25 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 70, poz. 630) Minister Finansów zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od środków otrzymanych przez bezrobotnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W myśl § 2 powołanego rozporządzenia zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, że przyznane Pani jednorazowe środki z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku od tych środków.

W zakresie ponoszenia wydatków na zakupy towarów handlowych i wyposażenia, realizowanych z otrzymanych środków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tutejszy organ stoi na stanowisku, że wydatki te będą stanowić koszty uzyskania przychodu, jeżeli będą wypełniać przesłanki zawarte w definicji kosztów uzyskania przychodów, określonej w art. 22 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z powyższego uregulowania, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku wymaga łącznego spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że wydatek :

- musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu, oraz

- nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ustawy wyżej wymienionej o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem wydatki sfinansowane otrzymanymi środkami, związane z działalnością gospodarczą będą stanowić koszty uzyskania przychodu, jeśli spełnią wymogi przewidziane w przepisach art. 22 i 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie - postanowiono jak w sentencji, uznając, że przedstawione przez Panią własne stanowisko w sprawie - jest prawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna