
Temat interpretacji
DECYZJA
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacjapodatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25marca 2005 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
orzeka
- zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieściez dnia 16 marca 2005 r. Nr US-36/1CF/413/JP-6/05/UO, wydane w sprawie udzieleniapisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego windywidualnej sprawie Stowarzyszenia
Uzasadnienie
Pismem z dnia 17 stycznia 2005 r. Stowarzyszenie wystąpiło do Naczelnika DrugiegoUrzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście o udzielenie pisemnej interpretacji prawapodatkowego w następującym stanie faktycznym A Polska jest stowarzyszeniem, któreobecnie realizuje projekt finansowany ze środków PHARE 2002 r. "Aktywne formyzapobiegania bezrobociu". Środki przeznaczone na realizację przedsięwzięcia zatytuowanego"Pracować dla Europy - szkolenie specjalistyczne European Projekt Management"Stowarzyszenie otrzymało, w formie dotacji, od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości(PARP) będącej Jednostką Kontraktującą - na podstawie umowy o udzielenie dotacji Nr PL2002/000 - 580-06.01.03-02-36 zawartej pomiędzy PARP a Stowarzyszeniem. Ze środkówtych Stowarzyszenie opłacać będzie zadania wynikające z programu projektu, takie jak koszty pracowników i koszty współpracowników pracujących na rzecz programu projektu,- czylirealizujących cele programu. Zdaniem
wnioskodawcy wynagrodzenia wszystkich osóbbezpośrednio zaangażowanych w realizację celów projektu wypłacane na podstawie umów opracę czy innych umów cywilno-prawnych ze środków dotacji PHARE 2002 są zwolnione odpodatku dochodowego na podstawie art. 21 ust 1 pkl 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. opodatku dochodowym od osób fizycznych.
Powołanym w sentencji postanowieniem, Naczelnik Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa - Śródmieście uznał, że stanowisko zaprezentowane przez Fundację we wnioskujest niezgodne z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w dacie wydaniapostanowienia. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik tego Urzędu Skarbowego stwierdził,że A Polska nie jest ani "pierwszym" beneficjentem środków przyznanych przez PHARE,ani środki te nie zostały przekazane Stowarzyszeniu za pośrednictwem podmiotuupoważnionego do rozdzielania tych środków. W związku z tym wynagrodzenia pracownikówzaangażowanych w realizację celów programu projektu nie są objęte
zwolnieniem.W zażaleniu wniesionym, na powołane w sentencji, postanowienie Stowarzyszeniekwestionuje interpretację Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia, zauważa co następuje.Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowymod osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 z późn. zm.) wolne od podatkudochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw
obcych, organizacji międzynarodowych lubmiędzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ześrodków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji UniiEuropejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lubumów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów,właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również, gdy przekazanie tych środkówjest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środkówbezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy:zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnikbezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanieokreślonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania sąobjęte dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie
spełniają warunki wymienione w lit.a) ib) art. 21 ust 1 pkt 46. Są to trojakiego rodzaju warunki. Pierwszy z nich dotyczypochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawach wskazanych w lit.atego przepisu, drugi warunek dotyczy podstawy prawnej uzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (lit. b) tego przepisu, trzeci warunek wiąże się zwymogiem aby uzyskująca dochód osoba fizyczna bezpośrednio realizowała cel programufinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy (lit. b omawianego przepisu).W rozpatrywanej sprawie jak wynika z dokumentów znajdujących się w aktach sprawy,pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości będącą Jednostką Kontraktującą aA Polska (Beneficjentem) została zawarta umowa, na podstawie której PARP(Jednostka Kontraktująca) udzieliła A Polska dotacji, pochodzącej ze środków UniiEuropejskiej Program PHARE 2002 - "Aktywne Formy Zapobiegania Bezrobociu", narealizację tego przedsięwzięcia. Z zawartej umowy wynika, że A Polska
otrzymałabezzwrotne środki pomocowe od podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków.Bowiem Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie jest wykonawcą projektufinansowanego z bezzwrotnej pomocy PHARE ani beneficjentem tej pomocy.
Stwierdzić zatem należy, iż przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b)ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały spełnione. W konsekwencjiwynagrodzenia wypłacane z tych środków osobom fizycznym zatrudnionym na podstawieumowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej, bezpośrednio realizującym cel programufinansowanego z bezzwrotnej pomocy są zwolnione z opodatkowania na mocy wyżejpowołanego przepisu.
