
Temat interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 26.11.2008 r. (data wpływu 01.12.2008 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-45/08-2/JS z dnia
14.11.2008 r. (data nadania 17.11.2008 r., data doręczenia 21.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku za rozłąkę, wypłacanego żołnierzom zawodowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku za rozłąkę, wypłacanego żołnierzom zawodowym. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W listopadzie 2007 roku na mocy § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 października 2007 roku, zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności żołnierz zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 192, poz. 1389) w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Narodowej z dnia 28 maja 2004 roku (Dz. U. Nr 140, poz. 1487 ze zm.) dodano pkt 6 w brzmieniu: dodatek za rozłąkę.
Niniejszy dodatek przysługuje żołnierzom zawodowym przeniesionym służbowo do wykonywania obowiązków w nowym miejscu służby, w dniach wykonywania zadań służbowych, w wysokości diety. Odnosząc powyższe do osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy jest to zmiana pracodawcy. Żołnierze zawodowi, którzy na mocy sporządzonego kontraktu zostają przeniesieniu do innej miejscowości, na czas trwania tego kontraktu otrzymują dodatek za rozłąkę.
Pismem z dnia 14 listopada 2008 roku Nr IPPB4/415-45/08-2/JS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.
Wniosek uzupełniono w dniu 01.12.2008 r. informując, iż dodatek za rozłąkę otrzymują żołnierze zawodowi, którzy na mocy sporządzonego kontraktu zostają przeniesieni do innej miejscowości na czas trwania tego kontraktu. Ponadto wskazano własne stanowisko, zgodnie z którym dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzom zawodowym nie podlega zwolnieniu z opodatkowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przedmiotowej sprawie można zastosować zapis art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniający niniejszą należność z opodatkowania...
Zdaniem Wnioskodawcy dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzom zawodowym nie podlega zwolnieniu z opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dodatki za rozłąkę wypłacane pracownikom czasowo przeniesionym do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnieniu podlega tylko i wyłącznie dodatek za rozłąkę wypłacony pracownikom przeniesionym czasowo. Tym samym przepisy prawa podatkowego nie przewidują zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym dodatku za rozłąkę wypłacanego pracownikom przeniesionym do pracy w innej miejscowości na stałe. Wówczas bowiem dodatek za rozłąkę stanowi przychód ze stosunku pracy lub stosunku służbowego, o którym mówi art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych razem z innymi przychodami.
Należy wskazać, że stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Stosownie do treści art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 roku o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 ze zm.), żołnierz zawodowy pełniący zawodową służbę wojskową:
- na podstawie kontraktu na podstawie służby stałej pełni tę służbę na stanowiskach służbowych przez czas oznaczony kadencjami;
- na podstawie kontraktu na pełnienie służby terminowej pełni tę służbę na stanowiskach służbowych przez czas kadencji, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, określenie kadencja na stanowisku służbowym oznacza okres pełnienia przez żołnierza zawodowego służby na stanowisku służbowym, określony w decyzji personalnej wyznaczającej go na to stanowisko.
Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu przeniesionemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej w innej miejscowości albo skierowanemu do wykonywania zadań służbowych poza stałym miejscem pełnienia służby lub miejscem zamieszkania przysługują należności za przeniesienia i podróże służbowe.
Należności przysługujące żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487).
Stosownie do § 3 cytowanego rozporządzenia, z tytułu przeniesienia służbowego żołnierzowi zawodowemu przysługują:
- diety dla żołnierza i członków jego rodziny - za czas przejazdu i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania;
- ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu do nowego miejsca zamieszkania osób, o których mowa w pkt 1;
- ryczałt z tytułu przeniesienia;
- zasiłek osiedleniowy;
- zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego;
- dodatek za rozłąkę.
Opisane we wniosku przeniesienie służbowe żołnierzy, na podstawie § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia nie ma charakteru przeniesienia czasowego. Zgodnie z definicją przeniesienia służbowego, przedstawioną w tym przepisie, wskazane przeniesienie oznacza wyznaczenie żołnierza na stanowisko służbowe poza miejscowością stanowiącą siedzibę jednostki wojskowej lub wydzielonego pododdziału, w której żołnierz zajmował ostatnio stanowisko służbowe.
Jednostka wojskowa, do której żołnierz zostaje przeniesiony służbowo, staje się jego nową (macierzystą) jednostką wojskową, a związki służbowe z jednostką dotychczasową ulegają likwidacji (żołnierz przekazuje obowiązki w jednostce wojskowej, w której dotychczas służył, a obejmuje obowiązki w nowej jednostce wojskowej). W nowej jednostce wojskowej żołnierz może pełnić służbę przez kolejne kadencje i na kolejnych stanowiskach służbowych, może zostać również przeniesiony służbowo do następnej jednostki wojskowej. Żołnierz zawodowy wskutek przeniesienia służbowego rozpoczyna służbę na stanowisku służbowym w nowej jednostce, przy czym służba nie ma charakteru tymczasowego, ale stały i uwzględniający zasady regulujące przebieg służby żołnierza zawodowego.
Reasumując należy stwierdzić, że dodatek za rozłąkę wypłacany żołnierzowi zawodowemu w związku z przeniesieniem służbowym, na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przeniesienie służbowe opisane w stanie faktycznym nie ma charakteru przeniesienia czasowego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
opodatkowanie dodatku za rozłąkę, wypłacanego żołnierzom zawodowym
