Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr... - Interpretacja - IB/415-28/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2006, sygn. IB/415-28/06, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 15.05.2006r. - za nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 15.05.2006r. wystąpiła Pani o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pani zatrudniona w Urzędzie Marszałkowskim na stanowisku podinspektora w Wydziale ds. Wdrażania Funduszy Akcesyjnych dla Rozwoju Obszarów Wiejskich Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska.Do Pani obowiązków służbowych należy wdrażanie i monitorowanie na poziomie instytucjonalnym działań Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 20004-2006", współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Sekcji Orientacji. Wynagrodzenie Pani finansowane jest w 100% w ramach Pomocy Technicznej EFOiGR, a zatem ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Cel programu realizuje Pani bezpośrednio, nie zlecając wykonania żadnych czynności w tym zakresie innym osobom fizycznym ani instytucjom.

W opinii Pani otrzymywane wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie faktycznym stwierdziła Pani, że naliczanie i odprowadzanie przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od tej części dochodów, która jest współfinansowana ze źródeł unijnych jest niesłuszne.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści powyższego przepisu wynika, ze dla zastosowania zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie obydwu wymienionych warunków, tj:

  • uzyskanie dochodów ze środków bezzwrotnej pomocy,
  • bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowego z tych środków.

Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej składa się z dwóch sekcji: z sekcji Orientacji i z sekcji Gwarancji. Jego celem jest wspieranie trwałego rozwoju obszarów wiejskich oraz dostosowywanie struktury rolnej regionów opóźnionych w rozwoju. W ramach funduszu współfinansowane są m. im. inwestycje w gospodarstwach rolnych, pomoc dla młodych rolników i szkolenie zawodowe, środki rolno-środowiskowe, poprawa przetwórstwa i komercjalizacja gospodarstw rolnych, rozwój i przetwarzanie zasobów leśnych, rozwój obszarów wiejskich. Ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej współfinansowane są działania w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO) "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Urząd Marszałkowski w Łodzi - w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006" - odpowiada za prawidłową realizację następujących działań:

  1. Działanie 2.2. Scalanie gruntów
  2. Działanie 2.3. Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego,
  3. Działanie 2.5. Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi,

We wdrażaniu powyższych działań Samorząd Wojewódzka Łódzkiego - Urząd Marszałkowski w Łodzi pełni funkcję Instytucji Wdrażającej.Instytucja Wdrażająca odpowiedzialna jest za realizację powierzonych jej przez Instytucję Zarządzającą działań w ramach programu operacyjnego za pomocą projektów składanych i realizowanych przez beneficjentów.W ramach swych funkcji Urząd Marszałkowski jako Instytucja Wdrażająca jest m. in. odpowiedzialna za:

  1. przyjmowanie wniosków składanych przez potencjalnych odbiorców pomocy i formalną ich kontrolę z procedurami i zapisami programów,
  2. wybór projektów przeznaczonych do realizacji w ramach konkretnych Działań,
  3. podpisywanie umów z beneficjentami pomocy,
  4. monitorowanie wdrażań poszczególnych projektów,
  5. wykrywanie nieprawidłowości i zgłaszanie ich na bieżąco do Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym.

Bezpośrednimi realizatorami projektu i określonego w programie operacyjnym celu działania są natomiast projektodawcy, będący beneficjentami pomocy, którzy są odpowiedzialni za wykonanie projektu i prawidłowe wykorzystanie na ten cel środków pomocy.Przykładowo w ramach SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006: w działaniach 2.2. i 2.3.- beneficjentami i wykonawcami projektu jest Starosta powiatu, Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.

W świetle powyższych unormowań należy stwierdzić, że kryterium zwolnienia z opodatkowania określone art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - spełniają ostateczni odbiorcy pomocy (beneficjenci), w tym zatrudnione przez nich osoby, które bezpośrednio realizują złożony cel programu, którego źródłem finansowania są fundusze strukturalne.Celem Pomocy Technicznej, jednego z Priorytetów wdrażanych programów operacyjnych jest zapewnienie prawidłowego i efektywnego zarządzania i wdrażania tych programów.Zakłada on współfinansowanie kosztów przedsięwzięć związanych ze wzmocnieniem zarządzania, monitorowania, oceny, systemów kontroli i promocji działań w ramach programów operacyjnych ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) Sekcji Orientacji.Podejmowane w ramach Pomocy Technicznej działania mają charakter pomocniczy (wspierający) w stosunku do podstawowych - merytorycznych Działań realizowanych w ramach Priorytetów SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006". Środki z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcji Orientacji m. in. na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania , monitorowania i kontroli finansowej stanowią refundację wcześniej poniesionych przez w/w wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu Państwa lub innych środków publicznych.

Z tych też względów przychody ze stosunku pracy, jak i umów cywilno-prawnych otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z Pomocy technicznej programów operacyjnych finansowane są ze środków krajowych.

W tym stanie faktycznym powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 nie będzie miał zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdy ż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były środki publiczne.

W tym stanie sprawy uzyskiwane przez Panią wynagrodzenia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, a płatnik, tj. Urząd Marszałkowski prawidłowo pobiera od Pani wynagrodzeń zaliczki na podatek dochodowy.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2006r. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie