P o s t a n o w i e n i e Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art.216 i art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpni... - Interpretacja - PDII/415-6-4/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2005, sygn. PDII/415-6-4/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art.216 i art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu Pana wniosku, który wpłynął do tutejszego organu podatkowego w dniu 14 lutego 2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących zakupu materiałów i drobnego wyposażenia stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e
Działając zgodnie z przepisem art.14a § 1 ww. Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Natomiast zgodnie z § 2 tegoż art.14a składając wniosek podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z przedstawionego, w Pana piśmie stanu faktycznego wynika, iż zakupił Pan:
- 20 szt. ołówków jako zapas dla stolarzy i są one wydawane systematycznie w celu realizacji różnych zleceń,
- wkręty do drewna paczkowane po 500 szt. i są one wykorzystywane podobnie jak ww. ołówki,
- zawiasy, które są wykorzystywane sukcesywnie do realizacji różnych zleceń,
- nogę stołową, która została zamontowana do blatu kuchni wykonanej dla klienta,
- płytę meblową, z której połowa została zużyta na wykonanie zamówionego mebla. Pozostała połowa płyty zostanie sprzedana lub wykorzystana do następnego zlecenia.
Ponadto jak wynika z wyjaśnień złożonych w toku prowadzonego postępowania podatkowego prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, zaś poniesione wydatki ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w myśl przepisu art.22 ust.4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 ze zm.).

Z pisma Pana wynika również, że faktury dokumentujące ww. zakupy zostały zaksięgowane w koszty uzyskania przychodu bez dodatkowego ich opisu. Pana zdaniem takie zaksięgowanie jest prawidłowe.

Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny i prawny stwierdza się, że powyższe stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art.22 ust.1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.

Stosownie natomiast do przepisu art.22 ust.4 tej ustawy koszty z zastrzeżeniem ust.5 i 6 są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę fakt, iż zakupione przez spółkę materiały oraz drobne wyposażenie mają bezpośredni wpływ na uzyskiwane przychody i są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, koszty ich zakupu, w myśl przyjętej przez spółkę zasady wynikającej z przepisu art.22 ust.4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy ewidencjonować w księdze w momencie ich poniesienia.

Nadmienić również należy, że sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152 poz.1475 ze zm.).

Przepisy te nie nakładają obowiązku dokonywania szczegółowych opisów faktur zakupu materiałów czy wyposażenia. Jedynie zgodnie z przepisem art.16 ust.1 tego rozporządzenia otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, a także towarów handlowych musi być jedynie potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

W związku z powyższym, stwierdza się, że spółka jawna księgując zakup materiałów i drobnego wyposażenia w poczet kosztów uzyskania przychodu w momencie poniesienia kosztu bez dodatkowych opisów faktur zakupu postępuje prawidłowo.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Ponadto w myśl przepisu art.14b § 1 i § 2 ww. Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest dla Pana wiążąca, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Pana i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art.14a § 2 ww. Ordynacji podatkowej wniosek dotyczący interpretacji przepisów prawa podatkowego składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Natomiast brak jest możliwości przesłania zapytania drogą elektroniczną.

Zgodnie z art.14a §4 ww. Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie służy zażalenie, które zgodnie z przepisem art.236 § 2 pkt 1 ww. Ordynacji podatkowej wnosi się w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego.

Zgodnie z przepisem art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej, zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu