POSTANOWIENIE - Interpretacja - DM/P/415-0047/05/AP

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2005, sygn. DM/P/415-0047/05/AP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w sprawie: zapomoga z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przyznana pracownikowi na zakup wózka inwalidzkiego dla niepełnosprawnego dziecka a zwolnienia od podatku dochodowego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka zamierza wypłacić pracownikowi zapomogę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokości 3.000zł w celu zakupu wózka inwalidzkiego jego dziecku, które od urodzenia dotknięte jest porażeniem mózgowym.

Zdaniem Spółki zapomoga dotyczy długotrwałej choroby syna pracownika w związku z czym do kwoty 2.280zł podlega zwolnieniu od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast od kwoty zapomogi przewyższającej kwotę 2.280zł, tj. od kwoty 720zł Spółka jako płatnik winna potrącić zaliczkę na podatek dochodowy (z wyliczenia: 3.000zł - 2.280zł).

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

W myśl art. art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródłem przychodu, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. jest między innymi stosunek pracy. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy - w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie zaś do zapisu art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Z treści tego przepisu wynika, iż dla zwolnienia z podatku istotne znaczenie ma powód przyznania podatnikowi zapomogi. Ustawodawca enumeratywnie wymienił cztery przypadki, których wystąpienie umożliwia zwolnienie zapomogi od podatku:

  • indywidualne zdarzenie losowe,
  • klęska żywiołowa,
  • długotrwała choroba,
  • śmierć.

Konstruując zakres tego zwolnienia ustawodawca nie wskazał osoby, której zapomoga powinna być wypłacana. W powołanym przepisie brak jest również dodatkowych wskazań odnośnie osoby, której zdarzenie musi dotyczyć, aby wypłacona zapomoga mogła być wolna od podatku. Oznacza to, iż zwolniona od podatku będzie zarówno zapomoga wypłacona osobie, której dane zdarzenie dotyczy bezpośrednio, np. z tytułu jej długotrwałej choroby czy wypadku, jak i zapomoga wypłacona osobie, której to zdarzenie nie dotyczy bezpośrednio, np. w związku z długotrwałą chorobą dziecka.

Niektóre wymienione w przepisie zdarzenia zostały przez ustawodawcę opatrzone dodatkowym dookreśleniem, np. ze zwolnienia korzystać mogą takie zapomogi, które zostały wypłacone w związku z długotrwałą chorobą. Choroba musi zatem mieć charakter długotrwały i nie jest przy tym istotne czy zagraża życiu, wiąże się z pobytem w szpitalu lub nieobecnością w pracy. Za chorobę długotrwałą uznać należy każdą chorobę wymagającą długotrwałego leczenia, w tym choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone, poświadczone odpowiednimi dokumentami (zaświadczenie lekarskie). Z uwagi na to, iż pojęcie "długotrwała choroba" nie zostało przez ustawodawcę sprecyzowane, zaś oparcie się o potoczne znaczenie tego terminu nie wyjaśnia jej charakteru jednoznacznie - każdy przypadek powinien być analizowany indywidualnie.

Do chorób długotrwałych zaliczyć należy niewątpliwie porażenie mózgowe.

Wobec powyższego, zapomoga otrzymana przez pracownika na zakup wózka inwalidzkiego dziecku z porażeniem mózgowym będzie stanowiła dla niego przychód ze stosunku pracy podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ale tylko do wysokości 2.280zł w roku podatkowym.

Opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegać będzie nadwyżka przekazanej kwoty zapomogi ponad kwotę zwolnioną z opodatkowania.

Zatem stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku jest prawidłowe.

Pomorski Urząd Skarbowy