Postanowienie - Interpretacja - III-1/415-40/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.11.2005, sygn. III-1/415-40/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art.14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8, z 2005 r., poz.60, z późn.zmian.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej ustalenia wysokości normy kosztów uzyskania przychodu od wypłat wynagrodzeń z tytułu pracowniczego projektu racjonalizatorskiego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Dokonano wypłat pracownikom zatrudnionym na podstawie umów o pracę wynagrodzeń z tytułu wprowadzenia projektu racjonalizatorskiego. Powyższe wynagrodzenia wypłacono w oparciu o Regulamin działalności racjonalizatorskiej w resorcie Obrony Narodowej (Dz.Urz. MON z 2002 r., Nr 14, poz.146). Od wypłat tych wynagrodzeń płatnik pobrał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%. Według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska - płatnik stwierdza, że od przychodów z tego tytułu nie przysługują podwyższone koszty uzyskania wynikające z art.22 ust.9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekty racjonalizatorskie należą do tzw. Projektów wynalazczych uregulowanych ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U.Nr 49, z 2001 r., poz.508, z późn.zmian.). Stosownie do treści art.7 tej ustawy - przedsiębiorcy mogą przewidzieć przyjmowanie projektów racjonalizatorskich na warunkach określonych w ustalonym przez siebie regulaminie racjonalizacji. W myśl zaś art.8 ust.2 cyt. ustawy Prawo własności przemysłowej twórca projektu racjonalizatorskiego przyjętego przez przedsiębiorcę do wykorzystania ma prawo do wynagrodzenia określonego w regulaminie, o którym mowa w art.7, obowiązującym w dniu zgłoszenia projektu, chyba że wydany później regulamin jest dla twórcy korzystniejszy. Regulamin działalności racjonalizatorskiej w resorcie Obrony Narodowej ustalono w Dz.Urz. MON Nr 14, z 2002 r., poz.146, zm. Dz.Urz. MON Nr 11, z 2004 r., poz.116. Zgodnie z § 7 ust.1 tego regulaminu projektem racjonalizatorskim jest nowe i nadające się do wykorzystania rozwiązanie o charakterze technicznym lub techniczno-organizacyjnym, nie będące wynalazkiem, wzorem użytkowym, wzorem przemysłowym lub topografią układu scalonego, zgłoszone przez twórcę i uznane przez właściwego ze względu na kompetencje wdrożeniowe dowódcę jednostki wojskowej za nadające się do zastosowania w resorcie obrony narodowej. Pod pojęciem pracowniczego projektu racjonalizatorskiego należy określić taki projekt racjonalizatorski, który został stworzony przez pracownika w okresie jego zatrudnienia w przedsiębiorstwie, w ramach obowiązków pracowniczych. Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14, z 20004 r., poz.176, z późn.zmian.) stosownie do uregulowań art.12 ust.1 za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne koszty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W związku z powyższym wynagrodzenia wypłacone pracownikom - twórcom pracowniczego projektu racjonalizatorskiego stanowią dla nich przychód ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad określonych w art.31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla tego rodzaju przychodów zaś ustawodawca przewidział normę kosztów uzyskania przychodu określoną kwotowo w art.22 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym wynoszącą miesięcznie 102,25 zł, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227,- zł. Natomiast zgodnie z przepisem art.22 ust.9 pkt 3 tej ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzenia przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art.26 ust.1 pkt 2 lit.b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Analiza treści powołanego przepisu wskazuje, że prawo korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodu przysługuje osobie, która spełniła warunki przewidziane w tym przepisie tj. twórca korzysta z praw autorskich w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.Nr 80, z 2000 r., poz.904, ze zmian.). Zatem wynagrodzenia pracowników - twórców projektu racjonalizatorskiego za korzystanie z tego projektu przewidziane w art.8 ust.2 ustawy Prawo własności przemysłowej nie kwalifikują się do przychodów, dla których zastosowanie ma 50% norma kosztów uzyskania przychodu. Przedmiotowe wynagrodzenia bowiem za stworzenie pracowniczego projektu racjonalizatorskiego w ramach obowiązków pracowniczych jak wykazano powyżej należy traktować za przychody ze stosunku pracy, które winny być doliczone do innych przychodów z tego tytułu i do których zastosowanie mają koszty uzyskania przychodu określone dla tego źródła tj. w wysokości 102,25 zł miesięcznie. Tym samym postanawia się jak w sentencji.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni