W odpowiedzi na pismo z dnia 10.03.2003 r. w sprawie odliczenia od dochodu w zeznaniach rocznych za 2002 r. kwot darowizn Drugi Urząd Skarbowy w Kiel... - Interpretacja - OG-005/34/03/PD II/415-17/03

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.04.2003, sygn. OG-005/34/03/PD II/415-17/03, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

W odpowiedzi na pismo z dnia 10.03.2003 r. w sprawie odliczenia od dochodu w zeznaniach rocznych za 2002 r. kwot darowizn Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) stosownie do swojej właściwości urząd skarbowy lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W przedmiotowej sprawie Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji w Tokarni, gm. Chęciny nie jest podatnikiem, ani płatnikiem, ani inkasentem. Jednakże biorąc pod uwagę, iż problem poruszony w piśmie dotyczy 280 podatników tut. Urząd Skarbowy informuje, co następuje.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2002 roku podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz ust. 4-6 i 8-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn na cele kultu religijnego i na działalność charytatywno-opiekuńczą, bezpieczeństwa publicznego, obrony narodowej, ochrony środowiska, dobroczynne, a także na cele związane z budownictwem mieszkaniowym dla samorządu terytorialnego i na budowę strażnic jednostek ochrony przeciwpożarowej, oraz ich wyposażenie i utrzymywanie - łącznie do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że, jeżeli przedmiotem darowizny są pieniądze, wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 pkt 9 ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.

Z pisma wynika, iż Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji w Tokarni zbierał 2002 r. od mieszkańców dobrowolne składki na budowę kanalizacji na wsi. Każdy wpłacający otrzymywał stosowne pokwitowanie na druku "Kasa przyjmie", a Komitet wpłacał te kwoty zbiorczo na konto bankowe z dopiskiem "dobrowolne wpłaty mieszkańców na kanalizację".

W sytuacji, gdy podatnik chciałby skorzystać z przysługującego mu prawa do odliczenia od dochodu za 2002 r. przekazanej darowizny, a w jej przekazaniu pośredniczy Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji, w celach dowodowych powinien dysponować kopią deklaracji darczyńcy, zawierającej, co najmniej następujące dane: nazwisko darczyńcy, kwotę darowizny, jej cel oraz nazwę obdarowanego. Dodatkowo darczyńca powinien posiadać dowody "Kasa przyjmie", z których jednoznacznie musi wynikać wpłacona kwota oraz dysponować kopią przelewu zbiorczego, którą sporządza Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji.

Jednocześnie tut. Urząd informuje, iż jedynie darowizny przekazane przez osoby fizyczne na cele przewidziane w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprawniają podatników do dokonania odliczenia od dochodu. Stosownie natomiast do definicji umowy darowizny, określonej w art. 888 Kodeksu cywilnego, za umowę darowizny uważa się czynność cywilnoprawną, na mocy, której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Oznacza to, że darowizna musi posiadać przymiot nieekwiwalentności.

Dlatego też w każdym przypadku kwoty przekazane przez mieszkańców wsi na rzecz obdarowanego - Społecznego Komitetu Budowy Kanalizacji w Tokarni, aby mogły być uznane za darowizny, muszą realizować cele określone w powołanym wyżej przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie nie mogą wiązać się ze świadczeniem wzajemnym ze strony obdarowanego względem darczyńców.

A więc istotne jest, aby darowizny przekazane przez mieszkańców wsi na rzecz Społecznego Komitetu Budowy Kanalizacji w Tokarni nie były w późniejszym okresie spożytkowane na ich rzecz.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach