
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007r. (data wpływu 16 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16
października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni jest udziałowcem polskiej spółki z o.o. i równocześnie planuje utworzyć w Polsce spółkę jawną. Osoba trzecia inny udziałowiec spółki z o.o. zamierza wnieść do nowo powstałej spółki jawnej wkład niepieniężny w postaci posiadanych udziałów w słowackiej spółce kapitałowej. Istnieje prawdopodobieństwo, że do polskiej spółki z o.o. spółka jawna wniesie jako wkład niepieniężny posiadane udziały w słowackiej spółce kapitałowej. Następnie, planując debiut giełdowy polska sp. z o.o. zostanie przekształcona w spółkę akcyjną, której akcje wnioskodawczyni planuje sprzedać.
W związku z
powyższym zadano m.in. następujące pytanie.
Czy wniesienie przez wspólnika (nie będącego wnioskodawczynią) wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w słowackiej spółce kapitałowej jako wkładu do spółki jawnej spowoduje powstanie u wspólnika - wnioskodawczyni przychodu na dzień podwyższenia wkładów w spółce osobowej?
Zdaniem wnioskodawczyni zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały otrzymane przychody z:
- odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
- realizacji praw wynikających z papierów wartościowych.
Wskazany przepis posługuje się w lit. a) pojęciem odpłatne zbycie, pod którym zdaniem wnioskodawczyni należy rozumieć przeniesienie własności za wynagrodzeniem. Nie każde zatem przeniesienie własności papierów wartościowych można uznać za odpłatne zbycie w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy. Dlatego też w przypadku przenoszenia własności akcji stanowiących wartość wkładu niepieniężnego zastosowanie znajduje przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.
Wnioskodawczyni wskazuje, że z powyższego w sposób jednoznaczny wynika, iż przychód z kapitałów pieniężnych ustala się jedynie w przypadku obejmowania udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną. Zatem w przypadku spółki jawnej, która jest spółką osobową a nie kapitałową, brak jest podstaw do analogicznego stosowania przepisu. Wniesienie zatem przez wspólnika wkładu niepieniężnego w postaci akcji
słowackiej spółki nie wywołuje konsekwencji w postaci powstania przychodu z kapitałów pieniężnych u pozostałych wspólników w tym u wnioskodawczyni. Operacja powyższa stanowi jedynie alokację majątku osobistego pomiędzy wspólnikami a spółką osobową, w ramach której prowadzą działalność gospodarczą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie,
ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
