Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-288/07/HK/KAN-1656/10/07

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.01.2008, sygn. IBPB2/415-288/07/HK/KAN-1656/10/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura 24 października 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • obowiązku sporządzenia korekt informacji PIT-11 z tyt. otrzymania od byłych pracowników zwrotu należności w postaci kwot składek ubezpieczenia społecznegoi zdrowotnego,
  • skutków podatkowych umorzenia byłym pracownikom ww. należności
    - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • obowiązku sporządzenia korekt informacji PIT-11 z tyt. otrzymania od byłych pracowników zwrotu należności w postaci kwot składek ubezpieczenia społecznegoi zdrowotnego,
  • skutków podatkowych umorzenia byłym pracownikom ww. należności


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2005r. komornik wypłacił pracownikom wynagrodzenie z tytułu umów o pracę zawartych z wnioskodawcą w wielkości brutto pomniejszonej o podatek dochodowyw wysokości 19%. Podatek został odprowadzony do urzędu skarbowego przez komornika.W 2007r. wnioskodawca dokonał rozliczenia składek z Zakładem Ubezpieczeń Społecznychi przelał składki wynikające z tyt. ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część pracowników zwróciła w bieżącym roku wnioskodawcy odprowadzone składki. W stosunku do pozostałej części pracowników są przygotowane pozwy do Sądu o zwrot składek. Wnioskodawca zaznacza, że znajduje sięw likwidacji. Wnioskodawca sporządził korekty PIT-11 za 2005r. dla byłych pracowników, którzy dokonali zwrotu składek.Byłym pracownikom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej wnioskodawca umorzył zobowiązanie z tytułu wypłaconego przez komornika ubezpieczenia społecznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy korekty PIT-11 z tytułu zwrotu składek dla byłych pracowników winny być sporządzone za 2005r. czy za 2007r.?

Czy w przypadku umorzenia kwot ubezpieczenia społecznego przez zakład pracyu pracownika nastąpi przychód podatkowy w wysokości tych umorzonych zobowiązańi czy należy wystawić byłym pracownikom PIT-11 z tego powodu?

Wnioskodawca uważa, iż powinien pracownikom, którzy dokonali zwrotu składki wystawić korekty PIT-11 za 2005r., gdyż sprawa dotyczy byłych pracowników nie zatrudnionych w 2007r. Zdaniem wnioskodawcy, w stosunku do pracowników, którzy nie dokonali zwrotu składki nie należy dokonywać korekt do czasu zwrotu płatnikowi powyższej składki przez byłego pracownika.Zdaniem wnioskodawcy w przypadku umorzenia zobowiązania pełna kwota umorzenia ubezpieczenia społecznego stanowi przychód byłego pracownika równy dochodowi i wnioskodawca winien wystawić PIT-11 za 2007r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35(tj. zakłady pracy, które są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób uzyskujących od tych zakładów przychody),w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwyw sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są zobowiązani sporządzić informację określoną w ust. 1 i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka,z zastrzeżeniem ust. 5.

Powyższy przepis nie nakłada na wnioskodawcę obowiązku sporządzenia imiennych informacji PIT-11 za 2007r. byłym pracownikom, gdyż w ciągu roku byli pracownicy nie uzyskali przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.Ponadto wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania korekt imiennych informacji PIT-11 za 2005r., gdyż z opisu stanu faktycznego wynika, że informacje te zostały sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym jaki wystąpił w 2005r.Część byłych pracowników dokonała zwrotu odprowadzonych przez wnioskodawcę składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne w trakcie 2007r.W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dokument winien sporządzić w tej sytuacji wnioskodawca. Zatem należałoby przyjąć, iż ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzecznez prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, jakimi są dowody wpłaty (np. przelew bankowy, przekaz pocztowy, dokument potwierdzający wpłatę w kasie). Z dowodu wpłaty powinno jednoznacznie wynikać, iż byli pracownicy dokonali zwrotu nienależnie pobranych świadczeń tj. odprowadzonych przez wnioskodawcę składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.

Zaliczenie zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń powinno nastąpićw zeznaniach rocznych składanych przez poszczególnych byłych pracowników.

W przypadku umorzenia kwot ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego przez zakład pracy nie powstaje po stronie byłych pracowników przychód do opodatkowania w związkuz tym, że umorzone kwoty zostały już opodatkowane w 2005r.W 2005r. wypłacono wynagrodzenia w kwocie brutto pomniejszonej o podatek dochodowyw wysokości 19% (czyli bez pomniejszania o składki ZUS). Z wniosku wynika więc, że pracownicy nie odliczyli od dochodu za 2005r. składek na ubezpieczenie społeczne ani od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne, ponieważ składki te nie zostały wpłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.W 2007r. pracownicy mają zwrócić pracodawcy kwoty nienależnie otrzymanew 2005r. czyli mogliby w zeznaniu za 2007r. odliczyć je od dochodu jako zwrot nienależnie pobranych świadczeń. Jednak w tym przypadku następuje umorzenie, czyli nie ma podstaw do ww. odliczenia.Należy stwierdzić, że po stronie tych osób w związku z powyższym umorzeniem nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu. Osoby te w wyniku umorzenia tracą jedynie prawo do odliczenia zwróconych kwot od dochodu.

W przypadku umorzenia ww. kwot wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania byłym pracownikom informacji o dochodach PIT-11 ani innych informacji o dochodach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się(w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach