Czy Spółka jest zobowiązana przy dokonywaniu wypłat należności z tytułu "profesjonalnego wsparcia działalności biura" do pobierania i wpłacania zalic... - Interpretacja - 1471/DPF/415-93/06/TM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2006, sygn. 1471/DPF/415-93/06/TM, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Tożsamy z
Pytanie podatnika

Czy Spółka jest zobowiązana przy dokonywaniu wypłat należności z tytułu "profesjonalnego wsparcia działalności biura" do pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ?

Referencje
1471/DPF/415-94/06/TM, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. czy Spółka jest zobowiązana przy dokonywaniu wypłat należności z tytułu "profesjonalnego wsparcia działalności biura" do pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego


P O S T A N A W I A


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest dostawcą rozwiązań telekomunikacyjnych. W ramach swojej działalności Spółka posiada rozbudowaną sieć sprzedaży podzieloną na biura regionalne. W celu optymalizacji wyników działalności w biurze regionalnym Spółka zamierza zawrzeć umowy z osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobowo działalność gospodarczą. Celem tych umów byłoby zapewnienie Spółce profesjonalnego wsparcia działalności biura regionalnego przez osobę posiadającą odpowiednie doświadczenie, wiedzę i umiejętności w zakresie m.in. organizacji sprzedaży oraz dostaw rozwiązań telekomunikacyjnych, której profesjonalizm potwierdza prowadzona w tym zakresie działalność gospodarcza.

    W ramach umowy Spółka zamierza powierzyć wybranej osobie realizację następujących zadań w zakresie koordynacji działalności biura regionalnego:
  1. pośredniczenie w zawieraniu umów z klientami Spółki na podstawie udzielonego pełnomocnictwa,
  2. doradztwo w zakresie tworzenia planów sprzedaży biura Spółki, tworzenie projektów planów sprzedaży biura Spółki oraz nadzór nad wykonywaniem/przekraczaniem tych planów,
  3. analiza miesięcznych, kwartalnych i rocznych wyników sprzedaży, przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie oraz wskazywanie ewentualnych punktów kryzysowych w sprzedaży i propozycji stosowanych rozwiązań,
  4. analiza wyników sprzedaży (ilościowych i jakościowych) pracowników i współpracowników biura Spółki oraz rekomendowanie Spółce właściwych środków związanych z wynikami tych analiz,
  5. doradztwo w zakresie wprowadzanych przez Spółkę procedur finansowych i dokumentacyjnych oraz nadzór nad stosowaniem tych procedur w biurze,
  6. rozbudowa sieci dystrybucji biura, w tym poszukiwanie i rekomendowanie partnerów oraz agentów handlowych Spółki oraz doradztwo i nadzór w imieniu Spółki nad wykonywaniem przez nich zobowiązań umownych,
  7. projektowanie i realizacja działań promocyjno - reklamowych biura Spółki,
  8. doradztwo w zakresie organizowania pracy biura regionalnego Spółki i nadzór nad jego działalnością, w tym ustalenie podziału pracy, koordynacja pracy, motywowanie zespołu biura,
  9. doradztwo na rzecz Działu Technicznego oraz Działu Operacyjnego Spółki przy wyborze podwykonawców elementów sieci telekomunikacyjnej Spółki, a także nadzór nad wybranymi podwykonawcami i kontrola wykonywania ich zobowiązań,
  10. doradztwo w zakresie procesów inwestycyjnych Stacji Bazowych i Sieci Transmisyjnej dla obszaru właściwości biura Spółki oraz nadzór nad tymi procesami,
  11. doradztwo w zakresie pozyskiwania nowych lokalizacji dla urządzeń sieci Spółki oraz nadzór nad procesem pozyskiwania tych lokalizacji,
  12. doradztwo personalne przy wyborze personelu biura,
  13. analiza potrzeb szkoleniowych biura i współpraca z Działem Zasobów Ludzkich w realizacji szkoleń,
  14. doradztwo i koordynacja pracy Działów Sprzedaży i Serwisu dla obszaru właściwości biura oraz współpraca z Centralą Spółki w celu zapewnienia odpowiedniej koordynacji z jej jednostkami,
  15. doradztwo i koordynacja realizacji projektów technicznych wykonywanych na obszarze właściwości biura,
  16. doradztwo związane z koniecznością utrzymania przez Dział Techniczny odpowiedniego stanu technicznego urządzeń Spółki na obszarze właściwości biura oraz nadzór w tym zakresie,
  17. doradztwo przy tworzeniu oraz wykonywaniu budżetu biura, a w szczególności opracowywanie projektu budżetu biura w zakresie administracji, sprzedaży oraz działu technicznego, a także nadzór i kontrola wykonywania budżetu biura w zakresie administracji, sprzedaży oraz działu technicznego,
  18. doradztwo w zakresie windykacji należności,
  19. opracowywanie - na żądanie Spółki - raportów dotyczących działalności biura, w szczególności dotyczących sprzedaży, sytuacji rynkowej, sytuacji konkurencyjnej, kosztów działalności.

Planowana umowa będzie przewidywała wynagrodzenie usługodawcy składające się ze stałego, miesięcznego wynagrodzenia prowizyjnego, którego wysokość zależna będzie od wyników sprzedaży oraz dochodu wypracowanego przez koordynowane biuro. Wynagrodzenie może być zwiększone przez Kierownictwo Spółki ze względu na szczególny wkład usługodawcy w działalność Spółki.
Usługodawca będzie mógł reprezentować Spółkę w zakresie związanym z realizacją świadczonych usług na podstawie pełnomocnictwa szczególnego lub rodzajowego udzielonego mu przez Zarząd Spółki.
Wątpliwość Spółki budzi, czy przy dokonywaniu wypłat należności zleceniobiorcy Spółka jest zobowiązana do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, od dochodów wypłacanych z tytułu wykonywania przez zleceniobiorcę w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej opisanych wyżej usług Spółka nie jest płatnikiem podatku i nie ma obowiązku poboru i zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ tego rodzaju dochody podlegają zdaniem Spółki opodatkowaniu jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej(art. 10 ust. 1 pkt 3 updof), a jednocześnie nie podlegają zakwalifikowaniu do żadnej z kategorii wymienionych w art. 13 updof. W ocenie Spółki cechą charakterystyczną umów wskazanych w art. 13 pkt 9 updof jest zarządzanie, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo jako całość.


W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.


W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne prowadzące dzialalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).


Zgodnie z art. 13 pkt 9 w/w ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7, czyli przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z treści powyższego przepisu wynika, że obejmuje on swoim zakresem przychody uzyskiwane z tytułu realizacji następujących umów:
- o zarządzanie przedsiębiorstwem,
- kontraktów menedżerskich,
- o podobnym charakterze do umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,
- o podobnym charakterze do umów menedżerskich.
Ponadto przepis ten ma zastosowanie bez względu na tytuł prawny zawarcia umowy, której przedmiotem są wyżej wymienione świadczenia, w tym w szczególności ma zastosowanie gdy zleceniobiorca wykonuje ten rodzaj umów w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.


Biorąc powyższe pod uwagę, zgłoszona przez Spółkę okoliczność powierzenia omawianych zadań jednoosobowej firmie, pozostaje bez wpływu dla rozstrzygnięcia zagadnienia przedstawionego w wystąpieniu. Podstawę do zajęcia stanowiska w tej sprawie jest przedmiot i zakres powierzanych zadań.
Omawiana umowa, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu zawiera elementy charakterystyczne dla kontraktu menedżerskiego. Kontrakt menedżerski jest cywilnoprawną umową nienazwaną (nieuregulowaną przepisami Kodeksu Cywilnego), której definicji nie dostarcza żaden akt prawny. Jednak przyjmuje się, że jej przedmiotem jest powierzenie sprawowania zarządu w celu osiągnięcia zysku.

W świetle dyspozycji art. 13 pkt 9 w/w ustawy, do zakwalifikowania przychodów podatnika do przychodów z działalności wykonywanej osobiście wystarcza, że czynności wykonuje się w oparciu o umowę o podobnym charakterze do tzw. umów menedżerskich. Taki właśnie charakter ma umowa przedstawiona w wystąpieniu.

Analiza zakresu przedstawionej we wniosku umowy wskazuje, że jest to umowa o podobnym charakterze do kontraktu menedżerskiego. kierowanie biurem, czy też udział w zysku wypracowanym przez kierowane biuro, to cechy typowe dla kontraktu menedżerskiego. Chociaż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje zakresu kontraktu menedżerskiego, czy umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, to jednak, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, nie istnieją przesłanki prawne do tego, by zawężać zakres tego rodzaju umów jedynie do zarządzania przedsiębiorstwem jako całością. Oznacza to, że działalność, która będzie prowadzona na podstawie opisanej we wniosku umowy, której zakres będzie obejmował kierowanie biurem regionalnym, należy zakwalifikować do działalności, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z powyższego, w sytuacji opisanej we wniosku, na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy Spółka będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonanych wypłat na podstawie przedstawionej umowy.


Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie