
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216, art 14a § 1 i 4 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od opodatkowania bonów towarowych otrzymywanych przez emerytów ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - postanawia uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 08.08.2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia od opodatkowania bonów towarowych otrzymywanych przez emerytów ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ww. wniosek został uzupełniony przez Płatnika w dniu 31.08.2006r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż byli pracownicy szkoły, będący emerytami i rencistami, otrzymują od ww. Płatnika ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bony towarowe, od wartości których jest pobierany i odprowadzany zryczałtowany podatek w wysokości 10%.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji przepisów regulujących powyższą kwestię, Płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy otrzymane przez emerytów i rencistów bony towarowe ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (podatek zryczałtowany) w
granicach rocznego limitu, tj. do kwoty 2280 zł?
Jako własne stanowisko w sprawie Płatnik, przedstawił pogląd, iż ze względu na fakt, iż w adresowanym do emerytów i rencistów przepisie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wyłączył ze świadczeń rzeczowych bonów towarowych i nie odwołał się w tym zakresie do regulacji odnoszącej się do pracowników, ww. bony przeznaczone dla emerytów i rencistów są zwolnione od opodatkowania w ramach kwoty 2280 zł i podatek nie powinien być pobierany.
Ocena prawna stanowiska Podatników
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dn. 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem
pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. W świetle powyższego przepisu, aby dane świadczenia mogły korzystać z przedmiotowego zwolnienia, muszą spełniać kumulatywnie następujące warunki:
1)świadczenie musi mieć charakter rzeczowy,
2)osoba otrzymująca świadczenie musi posiadać status emeryta lub rencisty,
3)świadczenie pozostaje w związku ze stosunkiem pracy, stosunkiem służbowym lub spółdzielczym stosunkiem pracy uprzednio łączącym danego beneficjenta z zakładem pracy,
4)wartość świadczenia nie może przekroczyć w danym roku podatkowym kwoty 2280 zł.
Ustawodawca, w przeciwieństwie do regulacji dotyczącej pracowników, nie określił źródła finansowania, a także nie wyłączył bonów towarowych z kategorii świadczeń rzeczowych.
Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia w postaci bonów towarowych o wartości do 2280 zł korzystają ze zwolnienia
przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy. Jeżeli zaś wartość takich świadczeń przekroczy w ciągu roku ww. kwotę, wtedy płatnik będzie zobowiązany do pobrania od nadwyżki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 % (art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy).
W związku z powyższym postanowiono jak na wstępie.
Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Płatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
