
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.11.2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 28.11.2006 roku uzupełnionym pismem z dnia 8.12.2006 roku zakład wystąpił o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakład wypłaca raz w roku własnym emerytom i rencistom świadczenia sobotnio-niedzielne jako dopłatę do wypoczynku, finansowane ze środków Funduszu Świadczeń Socjalnych. Z dokonywanych wypłat potrącany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%, ponieważ nie jest to świadczenie rzeczowe zwolnione z opodatkowania. W związku z tym, że Związek Nauczycielstwa Polskiego podejmuje w tej sprawie interwencje, zakład ma wątpliwości czy postępuje prawidłowo.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt. 26 i 38 - w wysokości 10% należności. Podstawą prawną ich wypłaty nie jest stosunek pracy lecz fakt uprzedniego pozostawania w takim stosunku. Tą formą opodatkowania objęte są zatem świadczenia nadzwyczajne, otrzymane i przyznane po rozwiązaniu stosunku pracy.
W związku z tym, że powyższe świadczenia nie mają charakteru zapomogi losowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 26 ustawy, ani też świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wymienionych w pkt. 38 wymienionego artykułu, podlegają opodatkowaniu na podstawie cytowanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt. 4 ustawy.
Wobec powyższego potrącanie przez Zakład zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat z tego tytułu jest prawidłowe.
