Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wnio... - Interpretacja - PD-1/415-16/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.11.2006, sygn. PD-1/415-16/06, Urząd Skarbowy w Busku-Zdroju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatniczki z dnia 02.10.2006 r. o udzielenie piesmnej interpretacji z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z bezpośrednią realizacją programu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny stwierdza się, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

W dniu 2 października 2006 roku do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Podatniczki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Do wniosku dołączono umowę o pracę na czas określony.

Firma "S." S.C. z siedzibą w Warszawie zatrudniła podatniczkę na stanowisku konsultanta ds. rekrutacji w związku z realizacją projektu "Lotny Konsultant - pilotażowy model współdziałania instytucji rynku pracy" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.1 współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny. Projekt ten jest w 100% finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Instytucją wdrażającą i przekazującą środki finansowe dla Straight - Doradztwo Personalne S.C. jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Celem strategicznym projektu jest wypracowanie innowacyjnych metod współdziałania agencji zatrudnienia i powiatowych urzędów pracy w zakresie pozyskiwania ofert zatrudnienia. Projekt ma charakter pilotażowy. Proponowane działania polegają na stworzeniu sieci oddziałów zatrudniających profesjonalnie przeszkolonych konsultantów nawiązujących bezpośrednie kontakty z pracodawcami.

Podatniczka została zatrudniona na czas określony w pełnym wymiarze czasu pracy (1 etat). Do zakresu jej obowiązków należy:
- samodzielne prowadzenie projektów rekrutacyjnych,
- pozyskiwanie klientów,
- profesjonalna obsługa klienta,
- właściwa organizacja stanowiska pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów bhp i przeciw pożarowych.
Miejscem wykonywania pracy jest biuro firmy w Krakowie.

W ocenie Podatniczki jest ona osobą bezpośrednio realizującą cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i jej przychód winien być zwolniony z podatku dochodowego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Podatniczkę stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Busku-Zdroju informuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wobec powyższego, aby skorzystać ze zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki: środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy i podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest , aby w danej sytuacji faktycznej zachowane zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych. Ponadto wynagrodzenia wypłacane pracownikom oraz osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich finansowaniem w całości lub w części ze środków pomocowych, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc otrzymywana przez beneficjentów pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu Państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.). A zatem wynagrodzenia finansowane z funduszy strukturalnych nie mogą być zwolnione od podatku ze względu na zasadę powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego wypłacane Podatniczce wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, od których płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 32 w/w ustawy, co potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.

W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Busku-Zdroju stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Busku-Zdroju