-37497202.jpg)
Temat interpretacji
Stan faktyczny
Z pism płatnika/Uczelni/ wynika, że w dniu 28.11.2005 r. Uczelnia otrzymała decyzję dyrektora Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie o przyznaniu jej studentowi, obywatelowi białoruskiemu polskiego pochodzenia, którego miejscem zamieszkania jest Białystok, stypendium Rządu RP w roku akademickim 2005/2006 na rok studiów w zakresie administracji. Płatnik wskazuje, że Biuro jest jednostką podległą Ministrowi Edukacji i Nauki i pełni w
Polsce rolę krajowego ośrodka ENIC/NARIC oraz ściśle współpracuje z ośrodkami tej sieci na całym świecie. Od 1 maja 2004 r. Biuro pełni rolę polskiego ośrodka informacji (contact point) odnośnie dyrektyw ogólnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych uzyskanych w UE. Biuro zostało powołane Zarządzeniem Nr 16 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (Dz. Urz. MENiS 98.7.37 zm Dz. Urz. MENiS 03.04.19). Zadania Biura zostały określone w Regulaminie stanowiącym załącznik do Zarządzenia. Do zadań Biura należy m.in.: udział w planowaniu środków finansowych na świadczenia stypendialne dla cudzoziemców w Polsce oraz refundowanie środków na świadczenia stypendialne szkołom wyższym i innym jednostkom prowadzącym kształcenie cudzoziemców - § 1 pkt 20 i 21 regulaminu /źródło informacji: www.buwiwm.edu.pl/. W związku z powyższym BUWiWM przelał na konto uczelni w grudniu 2005 r. stypendium za
październik, listopad i grudzień 2005 w kwocie łącznej 2.490 zł, które uczelnia przekazała studentowi na jego rachunek bankowy w grudniu 2005 roku. Płatnik zaznacza, że stypendium zostało przyznane ze środków z budżetu państwa na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie podejmowania i odbywania studiów przez cudzoziemców oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i szkoleniach z dnia 24.04.2002 r. (Dz. U. Z 2002 r., Nr 69, poz. 634).
Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego pytania płatnika dotyczą następujących kwestii:
- czy stypendium rządu RP przyznane studentowi WSAP, obywatelowi białoruskiemu, jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych - jeżeli tak, to czy zwolnienie przysługuje na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy art. 21 ust. 1 pkt 40b tej ustawy ?
- jakie obowiązki informacyjne ciążą w tym przypadku na uczelni jako płatniku?
Stanowisko płatnika
Zdaniem płatnika całkowicie uzasadnione jest w wyżej opisanym stanie faktycznym zastosowanie zwolnienia stypendium na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie jest w tej sprawie konieczne składanie sprawozdania PIT-8S.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Artykuł 21 ust.1 pkt 40 ustawy przewiduje zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczącychw innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
Z treści tego przepisu wynika, iż zwolnienie z opodatkowania dochodów z tytułu świadczeń pomocy materialnej m.in. dla studentów, znajdzie zastosowanie w sytuacji równoczesnego spełnienia dwóch przesłanek, tj. konieczne jest by świadczenia te:
- pochodziły z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych uczelni, oraz
- przyznane zostały na podstawie określonych przepisów.
Zauważyć jednocześnie należy, że zwolnienie przedmiotowe, o którym wyżej mowa ma bardzo szeroki zakres, gdyż dotyczy wszelkiego rodzaju świadczeń mających charakter pomocy materialnej, czyli pomocy finansowej w ogóle. Poza tym dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania tych świadczeń nie ma znaczenia fakt, z jakiego tytułu zostały one przyznane.
W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, mamy do czynienia z przychodem w postaci stypendium przyznanym ze środków z budżetu państwa na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie podejmowania i odbywania studiów przez cudzoziemców oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i szkoleniach (Dz. U. z 2002 r., Nr 69, poz. 634) na podstawie decyzji dyrektora Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie.
W art. 33b ust. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1990 r., Nr 65, poz. 385 z późn. zm.) zawarta została delegacja do wydania przez ministra
właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w drodze rozporządzenia sposobu ustalenia wysokości stypendiów przyznawanych w ramach limitu, o którym mowa w art. 33a ust. 5, (...) , tryb ich przyznawaniai wypłacania oraz zawieszania i cofania.
Na podstawie w/w delegacji Minister Edukacji Narodowej i Sportu wydał w dniu 24 kwietnia 2002 r. rozporządzenie w sprawie podejmowania i odbywania studiów przez cudzoziemców oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i szkoleniach (Dz. U. z 2002 r., Nr 69, poz. 634) określające m.in. sposób ustalania wysokości stypendiów przyznawanych w ramach limitu,o którym mowa w art. 33a ust. 5 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym, trybu ich przyznawania i wypłacania oraz zawieszania i cofania.
Zgodnie z § 14 ust. 1 tego rozporządzenia stypendia wypłacane są bezpośrednio stypendystom przez jednostki, w których osoby te odbywają studia, uczestniczą w badaniach naukowych lub szkoleniach. Z ust. 2 tego paragrafu wynika, że środki
finansowe na stypendia wypłacane stypendystom przez jednostki, o których mowa w ust. 1, refundowane są za pośrednictwem Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister.
Zauważyć w tym miejscu należy, że analizowane rozporządzenie - choć wydane na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym, która utraciła moc na podstawie art. 276 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r., Nr 164, poz. 1365) - zachowuje swoją moc zgodnie z postanowieniami art. 275 ust. 3 w/w ustawy.
Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej utworzone zostało na podstawie zarządzenia Nr 16 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (Dz. Urz. MEN z 1998 r., Nr 7, poz. 37 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 ust. 1 tego zarządzenia biuro jest państwową jednostką budżetową podległą Ministrowi Edukacji
Narodowej i Sportu.
Mając powyższe na uwadze stypendium otrzymane w 2005 roku przez obywatela Białorusi mającego w Polsce miejsce zamieszkania - korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego art. 21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym przypadku uczelnia nie występuje jako płatnik i nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S.
Mając powyższe na uwadze stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
