
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 13.03.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych postanawia uznać stanowisko płatnika za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.03.2006r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek płatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że wypłaca on świadczenia pomocy materialnej dla uczniów tzw. zasiłki i stypendia szkolne, przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty - rozdział 8a oraz regulaminu pomocy materialnej dla uczniów, uchwalonego przez Radę Gminy w oparciu o zapis art. 90g w/w ustawy. Płatnik zwrócił sie do tut. organu z zapytaniem, czy przekazane uczniom świadczenia należy zakwalifikować jako dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 i art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednostka uważa, że w/w świadczenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w artykułów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym są zwolnione z obowiązku podatkowego oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8S.
Zasady przyznawania pomocy matrialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy rozdziału 8a (art. 90b - art. 90u) w/w ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 90b ust. 1 tej ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. W oparciu o art. 90c ust. 2 w/w ustawy stypendium szkolne i zasiłek szkolny są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy w myśl art. 90f ustawy o systemie oświaty uchwala rada gminy. Ponadto zgodnie z art. 90m przywołanej ustawy świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a pomoc ta, w myśl art. 90p ust. 1 tej ustawy, jest zadaniem własnym gminy.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 i pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia i świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni przyznane na podstawie odrębych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Natomiast w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, pod pewnymi warunkami - stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielenia zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych.
Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on wypłat świadczeń pomocy materialnej o chrakterze socjalnym przyznawanych uczniom przez gminę na podstawie przepisów rozdziału 8a ustawy z dnia 07.09.1991 o systemie oświaty. Kwestie wysokości, form, trybu i sposobu udzielania uczniom pomocy materialnej reguluje przywołana we wniosku uchwała Rady Gminy będąca regulaminem uchwalonym na mocy cytowanego wyżej art. 90f ustawy o systemie oświaty. Wypłacana przez płatnika pomoc materialna dla uczniów
jest zatem pomocą o której mowa w art. 90b i następnych ustawy o systemie oświaty i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnik nie ma zatem obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania tej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. Natmiast wypłacane stypendia za wyniki w nauce będące świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym finansowane ze środków własnych szkoły lub pochodzących z budżetu gminy wypłacane wedlug zasad przewidzianych w przepisach o systemie oświaty zostały objęte zwolnieniem wynikającym z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 40 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S o wysokości wypłat z tego tytułu. Zatem odnosząc
przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko płatnika w sprawie przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia.
Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a §4 i art. 236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
