Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3, § 4 oraz art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, ... - Interpretacja - US-PDJ-415/14/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2006, sygn. US-PDJ-415/14/06, Urząd Skarbowy w Lesku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3, § 4 oraz art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 11, art. 21 ust. 1 pkt 38, 67, art. 30, 31 i 32 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek płatnika z dnia 18.07.2006 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym: czy przychody pracowników oraz emerytów z tytułu udziału w wycieczce zorganizowanej przez biuro turystyczne, której koszty zostały w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że przychody pracowników oraz emerytów z tytułu udziału w wycieczce zorganizowanej przez biuro turystyczne, której koszty zostały w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 19.07.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta czy przychody pracowników oraz emerytów z tytułu udziału w wycieczce zorganizowanej przez biuro turystyczne, której koszty zostały w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że szkoła wykupiła dla pracowników (członków ich rodzin) oraz emerytów szkoły, usługę turystyczną w postaci wycieczki krajowej w biurze podróży. Koszt wycieczki w całości pokrywany jest z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Według wnioskodawcy u osób korzystających z wycieczki powstaje przychód ustalony wg ceny zakupu usługi i, że koszt wycieczki przypadający na członka rodziny pracownika jest przychodem pracownika. Ponadto wnioskodawca uważa, że ww. przychód nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy (w przypadku emerytów) oraz art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy (w przypadku pracowników).

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe), ponieważ:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Przy czym rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego. W związku z czym należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. U emerytów i pracowników z tytułu udziału w wycieczce, sfinansowanej w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powstaje przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia. Nie jest to jednak świadczenie rzeczowe. Przedmiotem tego świadczenia jest usługa turystyczna, a nie rzecz. Przychód ten ustala się wg cen zakupu usługi, zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy. Płatnik zobowiązany jest na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów. Natomiast od ww. przychodów pracowników (w tym również z tytułu udziału w wycieczce członków rodziny) płatnik zobowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 31 i 32 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy który uważa, że przychody pracowników oraz emerytów z tytułu udziału w wycieczce zorganizowanej przez biuro turystyczne, której koszty zostały w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uznano za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Lesku