
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr. 8, poz. 60 z późn. zmian./, Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Gminy złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 28 lutego 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii -
zwolnienia z podatku dochodowego dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne zatrudnione bezpośrednio przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji Projektu?Wiejski drogowskaz? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2- Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.3- Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego tj. dyrektora projektu, księgowej , pracownika administracyjnego do prowadzenia biura projektu, pracownika administracyjnego do prowadzenia punktu wsparcia, doradcy zawodowego,specjalisty d/s monitoringu i ewaluacji, osoby, której zlecono opracowanie folderów, broszur, prowadzenie strony internetowej -
stwierdza, iż stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek płatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Składając przedmiotowy wniosek płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
Korzystając z powyższego przepisu Gmina wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 28 lutego 2006 r. wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne zatrudnione bezpośrednio przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji Projektu ? Wiejski drogowskaz ? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 -Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego tj. dyrektora projektu, księgowej, pracownika administracyjnego do prowadzenia biura projektu, pracownika administracyjnego do prowadzenia punktu wsparcia, doradcy zawodowego, specjalisty d/s monitoringu i ewaluacji, osoby, której zlecono opracowanie folderów, broszur, prowadzenie strony internetowej.
OPIS STANU FAKTYCZNEGO
We wniosku przedstawiono następujący stan
faktyczny :
Gmina począwszy od dnia 01 stycznia 2006 r. realizuje program o nazwie ? Wiejski drogowskaz ? współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2-Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Działanie 2.3 ? Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Na sfinansowanie realizacji w/w programu Gmina ma zapewnione 100 % finansowanie zewnętrzne. Na potrzeby programu zatrudnione są przez Gminę osoby fizyczne, które swoje zadania wykonują na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło realizując cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 b/.
Wynagrodzenia osób zatrudnionych na potrzeby realizacji powyżej wymienionego programu / umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło / finansowane będą z uzyskanego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.Osoby zatrudnione na potrzeby realizacji projektu wymienionego powyżej, bezpośrednio realizują cele programu / nie są podwykonawcami /.
Do wniosku załączono kserokopię Umowy nr 2/2.14/II/2.3/57/05/U/79/06 o dofinansowanie Projektu Z/2.14/II/2.3/9/57/05 ? Wiejski drogowskaz? w ramach Priorytetu 2- Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach / z wyłączeniem Działania 2.5 -Promocja Przedsiębiorczości/.
STANOWISKO PŁATNIKA
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Gmina zajęła stanowisko, iż zgodnie z zapisami art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz.U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./ wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tzw. środków pomocowych o ile spełniają kryteria podane w art.21 ust.1 pkt 46 lit. a-b. Gmina mając powyższe na uwadze jest zdania, że od dochodów otrzymanych przez podatnika zatrudnionego na potrzeby programu
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego jako płatnik nie powinien naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń wyżej wymienionych osób.
OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy zważyć co następuje
Zgodnie z zapisem art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./ wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :
- a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie
jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach , gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy ; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powołany wyżej przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia / pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł/. Począwszy od dnia 01 stycznia 2003 r. zakres zwolnienia został w istotny sposób ograniczony przez wyłączenie jego stosowania w odniesieniu do dochodów osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący program zlecił wykonanie określonych czynności. A zatem aby powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie ? konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych pod lit.a/ i lit.b/ art. 21 ust. 1 pkt 46. Są to trojakiego rodzaju warunki. Pierwszy z nich dotyczy pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawach wskazanych w lit.a/ tego przepisu, drugi warunek dotyczy podstawy prawnej uzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej ( lit.b) tego przepisu, trzeci warunek wiąże się z wymogiem aby uzyskująca dochód osoba fizyczna bezpośrednio realizowała cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy ( lit. b/ omawianego przepisu ).
W rozpatrywanej sprawie jak wynika z Umowy nr Z/2.14/II/2.3/57/05/U/79/06 o dofinansowanie Projektu Z/2.14/II/2.3/9/57/05 ?Wiejski drogowskaz ? w ramach Priorytetu 2 ? Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach/ z wyłączeniem Działania 2.5 ? Promocja Przedsiębiorczości / zawartej w dniu 15 lutego 2006 r. pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego zwanym dalej ?Instytucją Wdrażającą? reprezentowaną przez T., Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy na podstawie załączonego do umowy pełnomocnictwa z dnia 22.12.2004 r. a Gminą , zwanym dalej ?Beneficjentem? reprezentowanym przez J., Burmistrza Gminy , na podstawie Uchwały Nr XX/233/05 Rady Miejskiej z dnia 08 czerwca 2005r. Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi na realizację Projektu, szczegółowo określonego we ? wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach Priorytetu 2-Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, ZPORR 2004-2006 ? dofinansowanie w formie dotacji.
Z literalnego zapisu w/w umowy wynika, iż Gmina otrzymała dofinansowanie w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację Projektu od podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków, które to środki bezspornie należy kwalifikować jako bezzwrotną pomoc.
Oznacza to, że dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umów o pracę jak i podatników zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych /umowa zlecenie, umowa o dzieło / bezpośrednio realizujących cel programu /projektu /, zawartych z podmiotem będącym bezpośrednim adresatem środków pomocowych przeznaczonych na realizację programu /projektu/ korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jest oczywistym, że choć beneficjentem środków pomocowych jest Gmina , to prace przewidziane programem pomocowym realizują w okresie jego trwania określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę, bądź umowy zlecenia bądź umowy o dzieło.
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na tle przywołanego powyżej stanu prawnego należałoby ustalić, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu, w tym kolejnych jego etapów- czy podatnicy / osoby fizyczne/ zatrudnieni na wskazanych stanowiskach poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
W tym celu należałoby odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako w całości zwolnione z podatku, jeśli w całości zostały sfinansowane ze środków pomocowych / bądź też proporcjonalnie do źródeł finansowania/, natomiast zwolnieniu z podatku dochodowego nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym/ np. obsługa księgowości, obsługa biura /. Jednocześnie może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków osoba fizyczna wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu np. w oparciu o karty pracy czasu pracy, ze szczególnym rozliczeniem wykonywanych prac na rzecz projektu, zaakceptowane przez przełożonego / oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności. Tym samym sam fakt pracy przy przedmiotowym projekcie nie przesądza, iż wynagrodzenia wszystkich osób przy nim zatrudnionych wykonujących określone prace korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W ocenie tut. organu podatkowego wyłącznie wynagrodzenia podatników zatrudnionych przez Gminę przy realizacji programu ?Wiejski drogowskaz ? są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 o ile dotyczą wynagrodzeń za pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu pod warunkiem sfinansowania tych wynagrodzeń ze środków zagranicznej pomocy finansowej, natomiast wynagrodzenia podatników za pracę , którzy nie realizują bezpośrednio celu projektu a czynności przez nich wykonywane w ramach projektu stanowią jedynie czynności pomocnicze i techniczne nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych za zasadach ogólnych.
W tym stanie rzeczy organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
