Z przedstawionego we wniosku Powiatowego Lekarza Weterynarii stanu faktycznego wynika, że Inspekcja Weterynaryjna realizuje zadania z zakresu ochrony... - Interpretacja - NUS-MPPiO/415-1/3/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2006, sygn. NUS-MPPiO/415-1/3/06, Urząd Skarbowy w Kłobucku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku Powiatowego Lekarza Weterynarii stanu faktycznego wynika, że Inspekcja Weterynaryjna realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego.
Lekarze weterynarii niebędący pracownikami Inspekcji, wyznaczeni w drodze decyzji administracyjnej, wykonują zlecone zadania Inspekcji Weterynaryjnej na podstawie umowy zawartej w trybie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zm).
Natomiast zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837 z późn.zm.) - wynagrodzenie tych osób obejmuje:
1. część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku rozporządzenia,
2. zwrot udokumentowanych kosztów:
- dojazdu wg stawek określonych w odpowiednich przepisach (...),
- użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych, w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w odpowiednich pozycjach załącznika do rozporządzenia.

Zdaniem Powiatowego Lekarza Weterynarii jako płatnika opodatkowaniu podlegają wszystkie elementy wynagrodzenia lekarzy weterynarii przysługujące z tytułu zawartych umów zlecenia na wykonanie czynności, po odliczeniu zryczałtowanych 20 % kosztów uzyskania przychodów.

Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm), działalność wykonywana osobiście została wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 2 jako jedno ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Katalog przychodów kwalifikujących się do tego źródła przychodu został sprecyzowany w art. 13 ww. ustawy, przy czym w pkt 6 powołanego przepisu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody osób, którym organ administracji państwowej lub samorządowej zlecił wykonanie określonych czynności.

W związku z tym przychody lekarzy weterynarii wyznaczonych w drodze decyzji administracyjnych do wykonania określonych zadań należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6.

Generalną zasadą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która została wyrażona w sposób bezpośredni w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Podstawę zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów z tytułu zwrotu kosztów używania dla potrzeb pracodawcy pojazdów samochodowych w celu odbycia podróży służbowej stanowi art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym, który zwalnia od podatku diety i inne należności za czas:

a) podróży służbowej pracownika
b) podróży osoby nie będącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Wskazany przepis ust. 13 art. 21 stanowi, że zwolnienie dla osób niebędących pracownikami stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1. w celu osiągnięcia przychodów lub
2. w celu realizacji zdań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw,

lub

3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane,

lub

4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Przy ustalaniu kwoty zwrotu kosztów dojazdu należy stosować przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271

z późn.zm). Należności te, wypłacane w granicach określonych przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budrzetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1992 ze zm.), są zatem zwolnione od podatku dochodowego.

Natomiast zwrot kosztów użytych produktów leczniczych weterynaryjnych w związku z wykonywaniem czynności, wymienionych w odpowiednich pozycjach załącznika do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004r., podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z art. 13 pkt 6 ustawy.

Do przychodów tych należy zastosować koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które wynoszą 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Wskazać jednak należy, że jeśli podatnik udowodni na podstawie posiadanych dokumentów, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w wyżej cyt. artykule, to ma prawo do uwzględnienia tych kosztów w wysokości kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10).

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kłobucku stwierdza, że wyrażone we wniosku stanowisko płatnika jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Kłobucku