
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2006 r. (uzupełnionym 24 marca 2006 r. oraz 30 marca 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, dotyczącej możliwości skorzystania z odliczeń od podatku z tytułu poniesionych wydatków mieszkaniowych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 marca 2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 24 marca 2006 r. oraz 30 marca 2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do
zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze skierowanego do tut. organu zapytania wynika, iż podatniczka posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym w 2005 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała wymiany sposobu ogrzewania z piecowego na centralne. Po dokonanych pracach została wystawiona dla podatniczki przez ww. Spółdzielnię w dniu 28.12.2005 r. faktura Vat na kwotę 5.612,66 zł.
W lutym 2006 roku wnioskodawczyni dokonała pierwszej wpłaty w wysokości 212,66 zł tytułem częściowej zapłaty za ww. fakturę, a w dniu 6 marca 2006 r. zostało zawarte porozumienie ze Spółdzielnią Mieszkaniową, dotyczące zapłaty pozostałej kwoty w wys. 5.400 zł, zgodnie z którym płatność na rzecz Spółdzielni została rozłożona na 27 miesięcznych rat.
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację ? zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ? budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Z dniem 1 stycznia 2004 r. wyżej cytowany przepis został uchylony.
Natomiast na mocy przepisów przejściowych (art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw opublikowanej w Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) podatnicy mają możliwość dokonania odliczeń
wydatków mieszkaniowych do końca 2005 r. na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
Aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne było łączne spełnienie następujących warunków:
- wydatki powinny zostać udokumentowane w sposób określony w art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, tj. fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej,
- wydatki muszą być poniesione w danym roku podatkowym na własne potrzeby mieszkaniowe,
- wydatki muszą być przeznaczone na remont i modernizację lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego.
Rodzaje wydatków obejmujących remont i modernizację lokalu mieszkalnego zawierało rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i
modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, iż jednym z warunków skorzystania z ulgi mieszkaniowej jest poniesienie wydatku w roku podatkowym na własne potrzeby mieszkaniowe.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach nie podziela stanowiska podatniczki, iż kwotę wynikającą z faktury Vat wystawionej w dn. 28.12.2005 r., będzie można odliczyć od podatku w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej w 2005 r., albowiem wydatek został poniesiony w 2006 r., a nie w roku podatkowym, za który składane jest zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
W myśl art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
