Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwsze... - Interpretacja - L. I US. XVII/415/61/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.06.2006, sygn. L. I US. XVII/415/61/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej opodatkowania dofinansowania do "wczasów pod gruszą" dla emerytów i rencistów, wypłacanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest nieprawidłowe.

W dniu 13.03.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika - K. (...) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania do "wczasów pod gruszą" dla emerytów i rencistów, wypłacanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wnioskodawca złożył oświadczenie, iż w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, ani nie jest prowadzona kontrola podatkowa. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z regulaminem funduszu socjalnego byli pracownicy i renciści mają prawo do dofinansowania do wczasów indywidualnie zakupionych i wczasów pod grusza raz na dwa lata. Dofinansowania do wczasów pod gruszą dla emerytów i rencistów są wypłacane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, wnioskodawca wystąpił z zapytaniem czy od dofinansowania do wczasów pod gruszą dla emerytów i rencistów należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19 % przychodu, czy w wysokości 10 % należności jako zryczałtowany podatek. Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowe dofinansowanie nie jest świadczeniem rzeczowym ani ekwiwalentem pieniężnym, Wobec czego płatnik dopłaty te traktuje jako przychód i potrąca zaliczkę na podatek w wysokości 19 %.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. W związku z powyższym płatnik, w myśl postanowień art. 41 ust. 4 ww. ustawy jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy płatnik powinien przekazać w terminie do dnia 20-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru PIT-8A (zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Należy zatem stwierdzić, iż K. nieprawidłowo pobiera od dofinansowania do wczasów pod gruszą dla emerytów i rencistów zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19 % przychodu i sporządza informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach PIT-11.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie