
Temat interpretacji
W przedmiotowej sprawie celowym jest wcześniejsze uzgodnienie i dokładne ustalenie w dokumentach wewnętrznych, powołujących konsorcjum wzajemnych praw i obowiązków członków konsorcjum.
Wzajemne zaś rozliczenie pomiędzy konsorcjantami winno być dokonane po zakończeniu danej inwestycji realizowanej w ramach konsorcjum. Zatem uczestnik konsorcjum realizujący daną inwestycję we własnym imieniu ale w ramach konsorcjum powinien samodzielnie rozliczać związane z nią przychody oraz koszty w sytuacji, gdy wyłącznie on będzie te przychody osiągał i ponosił koszty. Zaś wszyscy uczestnicy konsorcjum - w tym ci, którzy nie realizują danej inwestycji we własnym imieniu ale w ramach konsorcjum - w zależności od podziału obowiązków, winni samodzielnie rozliczać osiągnięte przychody jak i poniesione koszty.
Po zakończeniu inwestycji powinno nastąpić ostateczne rozliczenie pomiędzy wszystkimi konsorcjantami na podstawie umowy konsorcjum lub sporządzonego na jej podstawie "porozumienia inwestycyjnego", z którego będzie wynikać udział każdego z konsorcjantów w zysku lub stracie z danej inwestycji - wspólnego przedsięwzięcia (art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Reasumując, przedstawione w piśmie stanowisko - jest prawidłowe.
