POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-415/INT/41/TB/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.12.2005, sygn. PD-415/INT/41/TB/05, Urząd Skarbowy w Brzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216§ 1, art. 14a§1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity-Dz.U Nr 8 poz 60 ze zm. z 2005 r. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ........ uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w pismie z dnia 10.10.2005 r. w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących dotacji udzielonej szkole niepublicznej.

UZASADNIENIE

W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja Podatkowa ( tekst jednolity-Dz.U Nr 8 poz 60 ze zm. z 2005 r. ), stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie - art.14a §4 Ordynacji podatkowej.

Pismem z dnia 10.10.2005 r zwróciła się Pani z zapytaniem czy otrzymane dotacje z Urzędu Miasta w xxxxx stanowią przychód z działalności gospodarczej, czy prawidłowym jest to iż rozlicza się Pani prowadząc podatkową ksiegę przychodów i rozchodów oraz czy wydatki poniesione na funkcjonowanie szkoły, a wydatkowane ze źródła w postaci dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu.

Analizując powyższe, należy stwierdzić:

Zasady ogólne są podstawową formą opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej o czym stanowią przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze. zm.).

Podstawą obliczenia zaliczek na podatek dochodowy jest w tym przypadku dochód (nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania). Jego ustalenia dokonuje się na podstawie prowadzonej przez podatnika podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. W księgach tych ewidencjonowane są zarówno przychody uzyskane w ramach działalności gospodarczej oraz koszty uzyskania tych przychodów. Podatnik opodatkowany na zasadach ogólnych ma obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych (po przekroczeniu limitu 800 000 euro obrotu, księgi rachunkowe stają się obligatoryjne). Tak więc w Pani przypadku jeżeli kwota obrotu nie przekracza 800 000 euro, to nadal może Pani prowadzić ksiegę przychodów i rozchodów .

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Tak więc dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym wprost stanowi zacytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy.

Zgodnie z ustawą z dnia 12.XI. 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) skreślono przepis art. 21 ust. 1 pkt. 47b wyżej cyt. ustawy zgodnie z którym wolne były od podatku dochodowego dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządowych. Jednocześnie przepis art. 14 wyżej cytowanej ustawy, przedmiotowe zwolnienie to o którym była mowa w uchylonym art. 21 ust. 1 pkt. 47 b w brzmieniu obowiązującym do 31.XII.2003 r. nakazywał stosować na dotychczas obowiązujących zasadach do 31.XII.2004 r. Stosowanie tego zwolnienia przedłużono ponownie do 31.XII.2006 r. zgodnie z przepisem art. 3 pkt. 2 ustawy nowelizującej z dnia 18.XI.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619). Powyższe oznacza, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt. 47 b w brzmieniu obowiązującym do 31.XII. 2003 r. obowiązuje w roku 2005 i 2006 r.

Z przedstawionego powyżej stanu prawnego wynika, iż dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, korzystają na dotychczasowych zasadach ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych a sfinansowane bezpośrednio tą dotacją wydatki i koszty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. w związku z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Stosownie do z art. 14b§1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowiena, o którym mowa w art. 14A § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art.14a §1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwym dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 ( art. 14b §2 Ordynacja podatkowa ).

Od niniejszego postanowiena na podstawie art 14a §4 i art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w ....... w termine 7 dni od dnia doręczenia postanowienia - art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 229 Ordynacji Podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Urząd Skarbowy w Brzegu