Postanowienie - Interpretacja - III-2/415-3/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.03.2005, sygn. III-2/415-3/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art.14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8, z 2005 r., poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 stycznia 2005 r. uzupełnionego dnia 10 lutego 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dopłat do biletów do kina i teatru sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Pracodawca zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych prowadzi działalność socjalną między innymi poprzez dopłaty dla pracowników do biletów na imprezy kulturalne.

Realizując postanowienia regulaminu ZFŚS pracodawca w 2005 roku zakupuje dla pracowników bilety wstępu do kina i teatru. Dopłaty do tych biletów zgodnie z regulaminem finansowane są w całości ze środków ZFŚS.

Według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska - dopłaty do biletów na imprezy kulturalne (kino,teatr) sfinansowane w całości ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych - art.21 ust.1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14, z 2000 r., poz. 176, z późn. zmian.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednakże przepisy cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują zwolnienia od podatku dochodowego dochodów pracowników.

Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 67 tej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracowników, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,-zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W przywołanym stanie prawnym ze świadczeń rzeczowych wyłączono bony towarowe, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Analizując jednak zagadnienie biletów do kina i teatru w kontekście zapisu "inne znaki", o których mowa w przytoczonym powyżej przepisie, należy stwierdzić, iż w pewnych określonych sytuacjach do odbioru świadczenia upoważniają również znaki legitymacyjne np. bilety.

Zatem w przypadku, gdy realizowana jest funkcja płatnicza papieru wartościowego lub następuje odbiór świadczenia na podstawie przedstawionego znaku legitymacyjnego nie można mówić o zamianie praw na towar lub usługę.

W związku z powyższym ze zwolnienia przedmiotowego - w limitowanej wysokości, określonego w przepisie art.21 ust.1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta wartość biletu do kina lub teatru w warunkach określonych w tym przepisie.

Z tych względów dopłaty przez pracodawcę do biletów do kina i teatru dla pracowników zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych sfinansowane w całości z tych środków obejmuje zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych jako znaki legitymacyjne, , w przypadku których nie można mówić o wymianie praw na towar czy usługę.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni