POSTNOWIENIE - Interpretacja - US.VI/I-415-56-I/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.03.2005, sygn. US.VI/I-415-56-I/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PBF/4117-005-3/05, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTNOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 14 a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 jednolity tekst) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Państwa zawarte we wniosku z dnia 09.03.2005 r. w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 09.03.2005 r. zwrócili się Państwo do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji obowiązującego prawa podatkowego.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w Państwa wniosku wynika, że w 2003 r. zakupiliście na własność aktem notarialnym działkę pod zabudowę mieszkalną. Na przełomie 2003 i 2004 r. na działce tej został wybudowany budynek mieszkalny w stanie surowym otwartym. W ciągu 2004 r. z własnych środków wykończyli Państwo dom na tyle, aby można było w nim zamieszkać. W 2005 r. uzyskali zaś Państwo pozwolenie na użytkowanie ww. budynku mieszkalnego.

Pytania brzmią:

  1. Czy wydatkowane środki na wykończenie budynku, potwierdzone fakturami VAT, wystawionymi w 2004 roku, mieszczące się w zakresie Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., załącznik nr 1 "Wykaz robót zaliczonych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego" mogą Państwo odliczyć od podatku należnego za 2004 r. w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej?
  2. Czy wydatkowane środki na zakup materiałów wymienionych w załączniku Nr 2 "Wykaz robót zaliczonych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego" ww. Rozporządzenia mogą Państwo również uwzględnić w ramach ww. ulgi?

Państwa zdaniem wydatki poniesione w 2004 r. na wykończenie nowo wybudowanego budynku mieszkalnego i udokumentowane fakturami VAT mieszczą się w ww. wykazach i tym samym mogą być odliczone w zeznaniu rocznym za 2004 r. w ramach tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Począwszy od 2003 r. obowiązuje kolejny trzyletni okres funkcjonowania ulgi na remont i modernizację (2003-2005 r.).

W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), który stanowi, że wydatki, o których mowa w art. 27 a ust. 1 pkt 1 updf, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27 a i art. 45 ust. 3 a pkt 1 updf w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Przywołany wyżej art. 27 a w ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., stanowi, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27 i 27b zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego

Tytuł prawny do zajmowania budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wynikać może z przepisów prawnych, bądź postanowień umownych, a także działań władczych organów administracji publicznej.

Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, czy budynku mieszkalnego uważa się między innymi własność.

Zasady korzystania z tej ulgi nie uległy zmianie w stosunku do okresów poprzednich, stąd katalog wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej (...) opiera się na Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r. nr 156, poz. 788).

Zmieniły się natomiast limity odliczeń.

Dla budynków mieszkalnych limit wynosi 5.670 zł (19% z 29.842,10 zł wydatków), zaś na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozometrycznych lub urządzeń gazowych dodatkowy limit wynosi 945 zł (19% z 4.973,68 zł wydatków).

W świetle powyższych ustaleń należy przyjąć, że dzień uzyskania pozwolenia na użytkowanie nowo wybudowanego budynku mieszkalnego jest dniem po którym Państwo ponosząc wydatki (udokumentowane w sposób przedstawiony powyżej) na wykończenie tego budynku mieszkalnego, będziecie mogli odliczyć je w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.

Tym samym tylko poniesione przez Państwa wydatki w 2005 r., po dniu uzyskania pozwolenia na użytkowanie domu, będą podlegały odliczeniu w ramach ww. ulgi, w zeznaniu rocznym składanym za 2005 rok. Bez znaczenia przy tym będzie fakt, do którego załącznika Rozporządzenia z dnia 21 grudnia 1996 r. przyporządkować będzie można poniesione wydatki bowiem oba wykazy wzajemnie się uzupełniają.

Natomiast wydatki poniesione w 2004 r. oraz do dnia uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego (włącznie) dotyczą budynku o nieukończonym procesie budowy i są wydatkami na budowę, a co za tym, idzie nie mogą być odliczone w zeznaniu rocznym za 2004 r. w ramach tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesione opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie