Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami tegoż funduszu określa ustawa z dnia 4 m... - Interpretacja - UPO415/167/04/AM

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.01.2005, sygn. UPO415/167/04/AM, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami tegoż funduszu określa ustawa z dnia 4 marca 1994 r .o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Natomiast zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń z tego funduszu ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi. Przy czym, jeżeli pracownicy danego pracodawcy nie są zrzeszeni w związku zawodowym, regulamin uzgadnia pracodawca z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców m.in. udzielanie zwrotnej i bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Warunki te generalnie wynikają z regulaminu korzystania z funduszu przez uprawnione osoby, który zawiera postanowienie o preferencyjnym oprocentowaniu pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe.Skoro regulamin ZFŚS ustala oprocentowanie pożyczek na jednolitym poziomie, to skorzystanie z tej możliwości nie wywołuje skutków podatkowych. Co do zasady bowiem, pożyczki udzielane przez zakład pracy z ZFŚS pracownikowi, nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm./. Nie mniej jednak, w sytuacji gdy spłata udzielonej pożyczki nie zostanie dokonana, a zakład pracy umorzy ją pracownikowi, to umorzona kwota staje się przychodem ze stosunku pracy jako nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy. Przy czy istotnym jest tu pozostawanie pracownika w stosunku pracy z określonym pracodawcą.

Reasumując, skoro udzielona pożyczka mieszkaniowa z ZFŚS nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu (z wyjątkiem o którym mowa wyżej) to różnica pomiędzy oprocentowaniem pożyczek ustalanym na warunkach rynkowych a oprocentowaniem pożyczek na cele mieszkaniowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Płocku