
Temat interpretacji
Zgodnie z art.11 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r Nr.14 poz. 176 ze zm.),przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Natomiast, zgodnie z art.12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.Wobec tego wszystkie otrzymane lub postawione do dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych niepłatnych świadczeń stanowią przychód podatnika w myśl art.11 ust.1 i art.12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń. Jak wynika z pisma, w 1996r. otrzymał Pan z ówczesnej Komendy Rejonowej Policji w Radomiu jako funkcjonariusz tej komendy, pomoc finansową na częściowe pokrycie kosztów budowy domu mieszkalnego . Od tej kwoty płatnik nie odprowadził żadnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Następnie pismem z dnia 05.11.2003r. został Pan powiadomiony , że w związku ze spełnieniem warunków umowy, została umorzona kwota pomocy finansowej, od której została pobrana zaliczka na podatek dochodowy.Opisana wyżej pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe w formie zaliczkowej została udzielona Panu, na postawie § 4 ust.1 w związku z § 3 ust.2 zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 marca 1993r i co do zasady miała ona charakter zwrotny. Bezzwrotny charakter świadczenie miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy , których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu omawianego świadczenia w przypadku funkcjonariuszy , których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy finansowej ( wywiązania się funkcjonariusza z warunków określonych w zarządzeniu) weksel podlegał zwrotowi.Z informacji (...), wynika że w miesiącu styczniu 2003r. spełnił Pan ostatni warunek umorzenia pobranej pomocy, w wyniku czego kwota otrzymanej pomocy została umorzona.Dlatego też w tym roku powstał przychód w rozumieniu cytowanego wyżej art.11 ustawy o podatku dochodowym.Biorąc pod uwagę powyższe, prawidłowo wykazał Pan przychód z tytułu otrzymanej pomocy w zeznaniu za rok 2003 i uiścił należny podatek dochodowy. Brak jest więc podstaw do złożenia korekty zeznania i wniosku o stwierdzenie nadpłaty za 2003 rok.Nie znajduje zastosowania, w tym wypadku art.70 Ordynacji Podatkowej, ponieważ zobowiązanie podatkowe za 2003 nie przedawniło się, bowiem nie upłynęło 5 lat , licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku .
