
Temat interpretacji
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Pan B. przybył do kraju w sierpniu 2002 r. jako repatriant i z tego tytułu w 2003 r. otrzymał pomoc finansową w wysokości łącznej 8.529,32 zł, na którą składała się pomoc na pokrycie kosztów przejazdu w wysokości 281,52 zł oraz na zagospodarowanie i bieżące utrzymanie w wysokości 8.247,80 zł.
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych wypłaconą w 2003 r. pomoc finansową.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pom. stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 9 ust. 1, art. 11 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r.
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. Nr 106, poz. 1118 ze zm.) repatriantowi oraz przybywającym z nim do Rzeczypospolitej Polskiej członkom najbliższej rodziny repatrianta, pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym, udziela się jednorazowo pomocy ze środków budżetu państwa na:
- Pokrycie kosztów przejazdu od najbliższej jego miejscu zamieszkania za granicą stacji kolejowej do miejsca osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej, w wysokości ceny biletu kolejowego drugiej klasy oraz równowartości ceny jednego biletu kolejowego drugiej klasy na pokrycie kosztów przewozu mienia,
- Zagospodarowanie i bieżące utrzymanie, w wysokości dwukrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", zwanego dalej "przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem", w kwartale poprzedzającym dzień przyznania pomocy, na każdego członka rodziny (...).
Zgodnie z przedłożoną kserokopią wyciągu bankowego Pan B. otrzymał pomoc finansową w dniu 14.03.2003 r., zatem w sprawie opodatkowania tej pomocy podatkiem dochodowym od osób fizycznych zastosowanie mają przepisy obowiązujące w tym dniu. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne (...).
Udzielana dla repatriantów pomoc finansowa ze środków budżetu państwa nie została wymieniona w zwolnieniach przedmiotowych art. 21 i 52 ww. ustawy obowiązującej w dniu, w którym Pan B. uzyskał tę pomoc. Zatem otrzymana przez podatnika kwota pomocy finansowej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym.
Nadmienia się, że z dniem 01.01.2004 r. przepisy art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały w znaczący sposób znowelizowane. Zmieniono m.in. zapis art. 21 ust. 1 pkt 108 cyt. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są kwoty pomocy pieniężnej i wartość innych świadczeń finansowanych ze środków budżetowych przyznawanych repatriantom oraz osobom, które ubiegają się o status uchodźcy. Przepis ten dotyczy jednak osób, które przedmiotową pomoc uzyskały po dniu wejścia w życie ustawy, tj. po dniu 01.01.2004 r. Do końca 2003 r. wolna od podatku dochodowego była kwota pomocy pieniężnej i wartość innych świadczeń finansowanych ze środków budżetowych przyznawanych jedynie osobom, które ubiegały się o status uchodźcy.
