Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że zatrudnia cudzoziemca, który ma pozwolenie na pracę od dnia 23.03.2005 r. na stan... - Interpretacja - OP/415/189/72/KBU/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. OP/415/189/72/KBU/05, Zachodniopomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że zatrudnia cudzoziemca, który ma pozwolenie na pracę od dnia 23.03.2005 r. na stanowisku kierownika produkcji roślinnej i z tego tytułu wypłaca mu wynagrodzenie za pracę. Cudzoziemiec jest osobą narodowości duńskiej, niebędącą rezydentem podatkowym ani Danii, ani żadnego innego obcego państwa, tzn. nie podlega tam opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów, a także posiada czasowe zameldowanie od dnia 26.07.2004 r. oraz kartę czasowego pobytu od dnia 26.07.2004 r. na terenie Polski na okres pięciu lat. Ponadto cudzoziemiec pełni funkcję członka zarządu na zasadzie powołania i w związku z tym spółka w wyniku uchwały zgromadzenia wspólników planuje wypłatę wynagrodzenia dla cudzoziemca z tytułu pełnienia tej funkcji. Cudzoziemiec nie ma stałego zameldowania na terenie Danii, ani w żadnym innym kraju. Nie ma on też adresu zamieszkania w żadnym innym kraju. W Polsce cudzoziemiec ma zamiar przebywać przez okres pięciu lat. Ośrodek jego interesów życiowych znajduje się na terenie Polski, jest on także związany więzami rodzinnymi z osobami narodowości polskiej. Cudzoziemiec oświadczył, że nie ma zamiaru stałego pobytu na terenie Polski, a jego pobyt w Polsce uzależniony jest od decyzji duńskiego udziałowca, dlatego też w przyszłości rozważa możliwość powrotu do Danii. Cudzoziemiec mieszka w mieszkaniu zakładowym spółki i nie posiada żadnej nieruchomości na terenie Polski.

Wobec powyższego, spółka posiada wątpliwości, w jaki sposób powinny być opodatkowane przychody cudzoziemca osiągane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu i formułuje zapytanie, czy cudzoziemcowi przysługuje prawo do zryczałtowanej stawki podatku w wysokości 20 %, czy też przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali obowiązującej w Polsce, tj. 19, 30 i 40 %. Ponadto spółka zapytuje, czy należy połączyć dochody cudzoziemca osiągane ze stosunku pracy i z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu i wykazać je w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT- 11?

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż cudzoziemiec ma prawo do zryczałtowanej stawki podatkowej w wysokości 20 % z tytułu wynagrodzenia członka zarządu. Natomiast wynagrodzenie członka zarządu należy wykazać w zeznaniu podatkowym PIT 8A i nie należy go łączyć z przychodami z tytułu umowy o pracę w informacji o dochodach PIT-11.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 3 ust. 1, art. 10 ust. 1pkt 2, art. 13 pkt 7, art. 41 ust. 1, art. 41 a i art. 42 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a także § 1 ust. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 224, poz. 2225 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżniają nieograniczony obowiązek podatkowy (art. 3 ust.1) i ograniczony obowiązek podatkowy (art. 3 ust. 2a).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają osoby fizyczne, które mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Natomiast, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, które nie posiadają na terytorium Polski miejsca zamieszkania podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zatem, aby ustalić, w opisanej we wniosku sytuacji, jakiemu obowiązkowi podatkowemu podlega obcokrajowiec w Polsce, należy ustalić jego miejsce zamieszkania.

Ponieważ pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego, należy posłużyć się definicją wynikającą z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), mówiącą, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. W orzecznictwie przyjmuje się (por. orzeczenie SN z dnia 25.11.1975 r. sygn. akt. III CRN 53/75 OSN 1976, Nr 10, poz. 218), że o tym, czy pobyt w danej miejscowości ma charakter stały decyduje przede wszystkim to, że dla danej osoby miejscowość ta stanowi ośrodek jej życiowej działalności.

Miejsce zamieszkania zatem nie może być utożsamiane z miejscem zameldowania na pobyt stały.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione w złożonym wniosku, należy zatem wymienionego tam cudzoziemca uznać za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, a więc za osobę, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, ponieważ w Polsce osoba ta posiada "ośrodek interesów życiowych".

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wobec tego, w przedstawionej sytuacji, gdy osoba taka wykonuje czynności organu osoby prawnej na zasadzie powołania należy uznać, iż osiąga ona przychody określone w art. 13 pkt 7 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Przepis art. 41a ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33-35 i art. 41 ust. 1, na wniosek podatnika obliczają i pobierają w ciągu roku wyższe zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast stawki 19 % odpowiednio stawkę 30 %, 40 % lub 50 %.

Wobec powyższego, spółka jako płatnik, dokonując wypłaty cudzoziemcowi - mającemu miejsce zamieszkania na terytorium Polski - wypłaty należności z tytułu pełnienia przez niego funkcji członka zarządu na zasadzie powołania, zobowiązana jest do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych według zasad ogólnych, określonych w art. 41 ust. 1 i art. 41a ustawy.

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Ponadto, w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik przekazuje informacje, o których mowa w ust. 2, w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 42 ust. 3 ustawy).

Przepisem § 1 ust. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, określono wzór informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11/8B), stanowiący załącznik nr 17 do rozporządzenia.

W treści pouczenia zamieszczonego po symbolu PIT-11/8B zawarto wskazówkę, iż niepotrzebne znaki należy skreślić. W konsekwencji, w przypadku osób uzyskujących przychody ze stosunku pracy płatnik obowiązany jest - stosownie do postanowień art. 39 ust. 1 ustawy - sporządzić informację PIT-11, natomiast w przypadku m.in. osób, które uzyskują przychody z działalności wykonywanej osobiście, w tym przychody określone w art. 13 pkt 7 ustawy - stosownie do postanowień art. 42 ust. 2 pkt 1 - informację PIT- 8B.

Jednakże, w przypadku, gdy spółka dokonuje wypłat jednej osobie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w tej spółce, jak również wypłat wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia w spółce na podstawie umowy o pracę, to jako płatnik może złożyć jedną informację PIT-11/8B, w której wykazane zostaną jednocześnie, jednakże w odrębnych polach dochody oraz pobrane zaliczki na podatek dochodowy z tych dwóch tytułów.

Zachodniopomorski Urząd Skarbowy