- Interpretacja - I-415/15/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.08.2005, sygn. I-415/15/05, Urząd Skarbowy w Wieluniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Komenda Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Wieluniu wypłaca równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej z którymi łączył ich stosunek służbowy.W/w równoważnik jest wypłacany raz w roku z terminem płatności do 30-go czerwca. Pobierają go wdowy po zmarłych funkcjonariuszach, których łączył stosunek służbowy z Komendą Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.

Pytanie płatnika:


W jakiej wysokości winien być pobierany podatek dochodowy od wypłaconego równoważnika wdowom po zmarłych funkcjonariuszach.

Stanowisko płatnika:


Zdaniem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej przy wypłacie równoważnika przysługującego za remont lokalu mieszkalnego wdowom po zmarłych funkcjonariuszach, należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Odpowiedź:

Odpowiadając na wniosek z dnia 21.06.2005 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu w oparciu o przedstawiony stan faktyczny informuje, że zgodnie z art. 30, ust. 1 pkt 4 - ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy 10%. Do takich świadczeń należy również zaliczyć wypłacone równoważniki pieniężne za remont lokalu byłym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej.Podstawa prawna - art. 77, ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 ze zm.). Powołany wyżej art. 30 ust. 1, pkt 4 w/w ustawy zawiera w swej treści odniesienie do art. 21, ust. 1 pkt 38, tejże ustawy, który brzmi:Wolne od podatku dochodowego są:"świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowym - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł."

Rozpatrując problem opodatkowania równoważników pieniężnych należy najpierw rozważyć definicję świadczenia rzeczowego, ponieważ wartości pieniężne wypłacone emerytom i rencistom będą wolne od podatku w ramach tego zwolnienia tylko wtedy, gdy istniało pierwotne prawo do świadczenia rzeczowego, a wypłacone pieniądze stanowią jego równoważnik. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza ani definicji rzeczy, ani świadczenia rzeczowego - należy więc odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Definicję rzeczy wprowadza ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
Z definicji tej (art. 45 kc) wynika, że rzeczami są tylko przedmioty materialne. Natomiast świadczenie według znaczenia ze słownika języka polskiego to przedmiot zobowiązania lub uprawnienia. Świadczenia rzeczowe można więc otrzymywać lub ponosić. Przepisy stanowiące podstawę do wypłaty tego świadczenia przyznają osobom uprawnionym wyłącznie świadczenie pieniężne nazwane przez ustawodawcę "równoważnikiem pieniężnym za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego", który nie ma swojego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczenia rzeczowego. Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego równoważnik pieniężny za remont lokalu nie mieści się w kategorii pojęcia "świadczenia rzeczowe"
Tym samym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy od uzyskanych dochodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów Państwowej Straży Pożarnej w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.
Stawka 10% dotyczy jednak tylko byłych funkcjonariuszy (emerytów i rencistów). Nie ma natomiast zastosowania do wypłacomego równoważnika przysługującego wdowom po zmarłych funkcjonariuszach - ponieważ nie łączył je stosunek służbowy z zakładem pracy.W tej sytuacji - w przypadku wypłaty równoważnika wdowom po zmarłych funkcjonariuszach - należy pobrać od wypłaconej kwoty podatek dochodowy na zasadach ogólnych wg skali określonej w art. 27, ust. 1, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stawka 19% w I przedziale podatkowym).

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik tutejszego Urzędu nie podziela stanowiska płatnika zaprezentowane w złożonym wniosku.

Z Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik wypłacając omawiane w postanowieniu świadczenia, jest zobowiązany do pobrania podatku dochodowego od dokonywanych wypłat i przekazania tego podatku na rachunek Urzędu Skarbowego.

Urząd Skarbowy w Wieluniu