
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - tj. "czy przekazane jednorazowe upominki w formie bonów z logo i informacją o działalności firmy, nie przekraczające wartości 100 zł., korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych" Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że w wyniku oferty reklamowej skierowanej do szerokiego kręgu odbiorców (ogłoszenia prasowe, radiowe, akcja uliczna), zostaje losowo wybrana grupa osób, która bierze udział w badaniu opinii publicznej. Właściwe badanie odbywa się w siedzibie firmy lub w innym wyznaczonym miejscu. Po przeprowadzeniu badania uczestnicy grupy dyskusyjnej otrzymują upominek w postaci bonu towarowego o jednorazowej wartości mniejszej niż 100 zł. Bon towarowy jest opatrzony logo Spółki oraz informacjami o prowadzonej działalności i sprzedawanych produktach. Przekazany upominek nie jest wynagrodzeniem za udział w badaniu. Respondenci nie są informowani o tym, że otrzymują upominek, czyli kupony nie stanowią motywacji do wzięcia udziału w badaniu. Celem rozdawania upominków jest informowanie o działalności firmy i utrwalenie korzystnego wizerunku wśród potencjalnych klientów, zwiększenie poziomu sprzedaży.
Zdaniem Spółki, przekazanie upominków w ramach działania reklamowego, pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm./ wolne od podatku dochodowego są: wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł.: zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Równocześnie na podstawie art. 20 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, jeżeli w przedstawionym przez Spółkę przypadku zostaną spełnione w/w warunki, to jednorazowa wartość świadczenia w postaci bonu w kwocie nie przekraczającej 100 zł., korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
