
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.-Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 20.08.2004 r. (data wpływu 25.08.2004r.) dotyczące opodatkowania środków pieniężnych pochodzących ze środków pomocowych Komisji Europejskiej uprzejmie informuje:
Zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika,
jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby przedmiotowe zwolnienie dochodów od podatku dochodowego miało zastosowanie muszą być spełnione łącznie oba w/w warunki. Zwolnienie, o którym mowa w w/w artykule obejmuje wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę tj. umowy zlecenia, umowy o dzieło bezpośrednio realizują cel pomocowy.
Zarówno dochody pracowników, jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a której podmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, wypełniają unormowania powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem tutejszego organu podatkowego, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia dokumentacja źródłowa dotycząca przedstawionych w piśmie "świadczeń pieniężnych" winna jednoznacznie wskazywać, iż wypłacone one zostały przez bezpośredniego beneficjenta pomocy w związku z bezpośrednią realizacją badań finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy. Dokumentacja dotycząca źródeł finansowania danego programu i jego celu powinna znajdować się u płatnika - beneficjenta pomocy. Brak takiej dokumentacji stanowi podstawę do obciążenia płatnika odpowiedzialnością za niepobrany podatek.
